Recent Posts

Posts RSS

Evolusi Industri Hiburan Kita

Jutaan syukur di panjatkan kepada Tuhan yang Esa bila melihat perkembangan industri televisyen di Malaysia hari ini. Berbanding dengan situasi 3-4 tahun yang lalu dimana terlalu banyak rancangan tv yang tidak bermutu ditayangkan kepada masyarakat negara ini, kini mula bertambah satu demi satu rancangan yang "berisi" buat tontonan masyarakat.

Saya jarang balik ke Malaysia dan bila ada kesempatan pulang, saya suka menonton tv. Mungkin kerana rindu dengan bahasa sendiri. 3-4 tahun yang lalu, bila saya buka tv pasti akan keluar kata-kata cemuhan dari mulut bila menonton rancangan yang disaji. Bukan satu channel tapi hampir semua. Cerita tahyul, hantu yang pada saya dah menjadi trend setiap channel pada waktu itu, pada hemat saya sangat mempengaruhi perkembangan tidak sihat kepada perkembangan audience terutama anak-anak. Saya bukan pembenci rancangan ber gengre horror atau tahyul, tetapi bila dari pagi sampai ke malam, dari tv1 hingga ke tv800, dari drama ke filem dihidangkan sebegini, kemana pula rancangan mengembangkan minda mengambil tempat? Terutama kanak-kanak yang menonton hanya diisi dalam fikiran mereka bomoh, toyol, pak ustaz baca jampi, kubur; menjadikan pemikiran hanya di satu takuk, takuk yang tidak membina peribadi.

Rancangan hiburan dan filem-filem yang saya rasa harus diperbaiki agar boleh menjadi pendidikan moral kepada penonton, bukan hanya hiburan kosong semata
Fenomena filem hantu ini berlanjutan bertahun-tahun lamanya. Dari saya baru habis sekolah sampai saya dah nak habis universiti. Namun yang menjadi saya terpegun dengan perkembangan industri hiburan kita dalam jangka waktu setahun kebelakangan ini adalah dengan mula bercambah rancangan hiburan "berisi". 

Dari selebriti yang mula berhijrah berpakaian sopan hinggalah drama-drama yang mula memasukkan nilai moral secara tersurat. Secara perlahan-lahan drama mula beralih kepada gengre keluarga, nilai moral agama, kenegaraan untuk tatapan. Kalau hari ini kita buka mana-mana channel tempatan, pasti di setiap drama akan ada pelakon bertudung, nasihat-nasihat agama. Dan paling saya suka terpegun dengan reality show Imam Muda dan Pencetus Ummah di Astro Oasis, satu bentuk hiburan "berisi" yang sebenarnya sudah lama dinantikan rakyat Malaysia.

Ramai rakyat Malaysia sebenarnya dahaga dengan rancangan sebegini. Respon di Facebook mnunjukkan ramai masyarakat Muslim Malaysia tidak kira usia membahas mengatakan hal rancangan ini. Ini membuktikan hiburan sebegini diterima ramai. Fitrah manusia mahukan hiburan, cuma masih ramai di kalangan kita yang hanya menanti suapan dari mencari. Jadi dengan perubahan trend ini saya rasa sedikit sebanyak membantu masyarakat kita mula dididik dengan pengajian moral secara tidak langsung di rumah.

Rancangan tv yang berisi yang sedikit sebanyak boleh memberi manfaat kepada masyarakat yang dahagakan ilmu
Syabas diucapkan kepada mereka-mereka di balik tabir industri ini. Saya selaku masyarakat biasa yang sehari-hari menonton tv sangat gembira dengan situasi sekarang. Harapan agar industri hiburan kita akan terus maju kehadapan disamping tidak lupa akan tanggungjawap pembangunan modal insan masyarakat tanah air kita. Jangan membawa kembali industri kita ke zaman gelap penuh tahyul. Tahniah sekali lagi!

p/s: rasa bangga dan gembira bila sekeluarga menanti-nanti di depan tv tiap kali live rancangan Pencetus Ummah di Atro Oasis. Dah macam zaman dulu tengok Mawi Akedemi Fantasia tapi ini Akedemi Fantasia versi islamik.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...