Recent Posts

Posts RSS

Rahsia Dara Wanita

Dara atau virgin merupakan satu perkara yang dianggap sebagai simbol maruah bagi wanita. Bagi masyarakat wanita Melayu, nilai dara itu amat tinggi bagi mereka hinggakan hilangnya dara sebelum berkahwin dianggap sebagai satu malapetaka dan besar kemungkinan akan timbulnya konflik didalam rumah tangga ataupun tidak ada yang mahu memperisterikannya.

Hari ini saya ingin membahaskan sedikit persoalan mengenai dara berdasarkan persepsi masyarakat umum secara medic.

APAKAH ITU DARA
Dara ataupun hymen merupakan satu selaput/membran tipis yang menutupi bahagian di dalam vagina. Membran tipis ini selalunya mempunyai lubang di tengahnya agar darah haid boleh keluar ataupun dimasuki oleh penis ketika berhubungan seks.

Gambaran secara anatomi selaput dara (hymen)

APAKAH ITU PECAH DARA
Istilah pecah dara sering digunakan oleh masyarakat umum untuk menggambarkan perdarahan vagina yang berlaku ketika pertama kali wanita melakukan hubungan seks. Seperti gambaran dara di atas, dara itu mempunyai lubang ditengah-tengahnya. Masukknya penis ke dalam vagina bukan beerti perlu memecahkan membran dara seperti menusuk belon melainkan hanya mengoyakkan sedikit bahagian tersebut untuk memberi laluan kepada penis yang mempunyai diameter lebih besar dari selaput dara tersebut.

SAKITKAH KETIKA PECAH DARA
Rasa takut sakit sering menghantui wanita ketika pertama kali mahu melakukan hubungan seks dengan suami. Sebenarnya pecahnya selaput dara tidak mendatangkan rasa sakit melainkan hanya darah. Ini kerana selaput dara tidak mempunyai saraf melainkan saluran darah sahaja. (rasa sakit hanya timbul pada bahagian tubuh yang mempunyai saraf).

Yang menyebabkan rasa sedikit sakit itu adalah disebabkan regangan bahagian vagina apabila dimasukkan penis buat pertama kali. Seperti yang sedia maklum, bagi wanita yang tidak pernah melakukan hubungan seks, vaginanya tertutup rapat dan hanya muat-muat untuk diameter penis. Maka apabila penis masuk, sedikit regangan akan berlaku.

DARA DAH PECAH TETAPI MASIH BELUM PERNAH MELAKUKAN HUBUNGAN SEKS
Ada kemungkinan untuk selaput dara koyak tanpa melakukan hubungan seks. Ini mungkin kerana terjadinya trauma mekanikal terhadap bahagian vagina sehingga ia koyak. Sebagai contoh terjatuh didalam bilik air lalu bahagian vagina terhantuk ke mangkuk tandas ataupun tersadung celah kangkang ketika menaiki basikal.

APAKAH PERBEZAAN PECAH DARA KERANA HUBUNGAN SEKS ATAU TRAUMA
Terdapat perbezaan diantara koyaknya selaput dara disebabkan oleh penetration penis atau trauma (terhentak, tersadung, telanggar dan sebagainya). Penetration penis selalunya akan menyebabkan selaput dara koyak di bahaian bawahnya, sekitar jam 5 hingga jam 7.

Trauma pula akan menyebabkan selaput dara koyak dibahagian atasnya sekitar jam 11 hingga jam 2. Ini kerana posisi selaput dara bahagian atas lebih luar daripada bahagian bawahnya. Senang cerita, sekiranya vagina terhentak di mangkuk tandas, bahagian atas akan terhentak terlebih dahulu sebelum bahagian bawahnya. Sebab itu trauma akan menyebabkan koyak dibahagian atas selaput dara.

BOLEHKAH SELAPUT DARA DIKEMBALIKAN
Hangat dikatakan sekarang mengenai seorang selebriti di Indonesia melakukan rawatan mengembalikan keperawanan (dara) atau dalam erti kata lain melakukan pembedahan membuat kembali selaput dara tersebut. Sememangnya boleh. Sekiranya koyakkan selaput tersebut masih kecil, hanya dilakukan penjahitan semula. Sekiranya koyak selaput tersebut besar, maka diambil sedikit bahagian dari kulit vagina untuk membuat selaput dara yang baru.

PENTINGKAH DARA BAGI WANITA
Seperti di awal saya mengatakan bahawa wanita sangat memandang tinggi nilai dara itu. Ia menunjukkan level harga diri mereka. (bagi yang belum berkahwin sahaja). Namun begitu bukan dara sebagai nilai utama kesucian tersebut. Selaput dara boleh sahaja pecah kerana trauma, ataupun sememangnya dilahirkan tanpanya. Yang penting adalah kesucian keperibadian wanita itu. Wanita yang tidak pernah melakukan hubungan seks melainkan dengan suami yang sah adalah wanita yang baik. Sekiranya tanpa ikatan yang sah telah melakukan hubungan ini, saya tidak merasakan dia datang dari golongan yang baik.

Namun begitu, Allah itu Maha Pengampun. Jagalah maruah diri kita sebaik-baiknya baik wanita ataupun lelaki. Seks luar nikah bukan sahaja dosa besar di sisi agama malah mendatangkan mudarat kesihatan yang sangat buruk. Janganlah hanya kerana kenikmatan sesaat, kita menderita selamanya. Bersabarlah buat seketika, kelak anda akan tersenyum bahagia.

Wallahu a'lam

p/s: pembahasan secara medic di atas berdasarkan perbincangan bersama specialist obstetric & gynecology, Dr Setiawan Aslim, Sp.OG.

182 comments:

Nadhirah Ahmad said...

Bagi pndgn saya, tak kisahlah perempuan tu ada ke tak dara, yang penting suci. Kalau ada dara, tapi selesa bertepuk tampar lelaki perempuan tak elok juga. dan begitulah sebaliknya.

Anonymous said...

so far so good...

Miss Wawa83 said...

a'ah, btol2..

Anonymous said...

kalau kanak-kanak yg belum datang haid yg di rogol juga mengalami pecah dara ?

Mohammad Lokman Hakim said...

hymen (selaput dara) dah ada sejak lahir.jadi baby umur 6 tahun pun kalau kena rogol, selaput dara akan terkoyak

Anonymous said...

Dara akan dikembalikan kalau buat pembedahan ke ?

jeffryaziz said...

Itu namanya dara tak ori,kalau main jahit2

Anonymous said...

Kalau dara pecah, lendir dan darah akan keluar ?

Mohammad Lokman Hakim said...

dari segi istilah perubatan, dara boleh diperbaikki. kalau istilah kita orang melayu tu, mungkin lain kot.

darah akan keluar bila selaput dara koyak sebab ada pembuluh darah di selaput darah itu. lendir bukan dikeluarkan oleh selaput dara melainkan dari vagina.mungkin lendir akan keluar sekali kerana rangsangan seks semasa berhubungan.

Qhalieysh Tyrah said...

selaput dara dan dara nih adakah sama atau berbeza ?

Mohammad Lokman Hakim said...
This comment has been removed by the author.
Mohammad Lokman Hakim said...

Qhalieysh: dari pemahaman saya, selaput dara dan dara adalah bendaa yang sama.CMIIW

Anonymous said...

Macam mana nk beza darah dara dngan darah period?

Anonymous said...

Please jawab. Nak tahu sangat ni

Anonymous said...

Tak membantu langsung menyampah

Mohammad Lokman Hakim said...

Maaf anonymous.saya lama tak buka blogger.beza dia darah period ada bau hanyir skit+darah dia merah gelap (merah hitam)+banyak. kalau darah pecah dara ni darah merah segar + tak banyak sangat + tidak bergumpal.macam darah luka jari kena pisau gitu la.

sorry sekali lagi lambat reply. =)

Anonymous said...

Salam..sy tlh trlanjur dgn seorg lelaki yg sy aggp dia bf sy.pd mulanya hub kami xde la nmpk ke arah seks.kami brmula dgn cara baik...agk mnjga jg hub dgn tdk brcerita ttg hal brkaitan seks even first date,second date kami pn agk trbts jg prgaulan kami.tp smua tu brubah ble dia sering mtk yg bkn2 dgn sy.kiss pipi,mulut...sy menolak dgn cra baik sbb sy sygkn hub sy dgn dia.tp akhrnye sy tws jg ble dia mtk lbh dr tu sbb dia nk sy bkti yg sy masih dara. Sumpah sblm ni sy xprnh trlnjur.dia lelaki prtma yg sentuh sy.tp sy xtau knpe mse kami brsetubuh,zakar dia ssh nk msuk n nk cari lubang.tp ble dh msuk,sy xsmpt nk rase klimaks dia dh pncut...tp tak de darah.jd dia fkr sy memang dh prnh buat sblm ni..sbb xde drh kluar.sdgkn sy xprnh.skrg sy dh insaf..dn xnk ulng lg kslpn tu.dia dh tgglkn sy,sdgkn sy hrp dia brubah dn brtggjwb dgn ape yg dia buat pd sy.skrg ni sy xpsti sy msih ade dara lg atau x. Dan soalan kedua sy,bgaimana nnt sy kawen dgn laki lain,adkh dia tau sy dh prnh brstubuh dgn laki lain? Tolong bantu sy.

Mohammad Lokman Hakim said...

buat Anon,

saya menjawap apa yang saya boleh.sebenarnya berdarah buat pertama kali bersetubuh itu sekadar teori.sebab banyak je wanita yang melakukan hubungan seks pertama kali tanpa perdarahan selaput dara (yang saya baca hampir 40%). ini kerana banyak faktor seperti;

- bentuk selaput dara yang kenyal/tebal; susah nak robek waktu penetration zakar
- selaput dara kecil; takde efek bila penetration
- vagina luas; bila penis masuk tidak melukakan selaput dara sebab 'jalan' tidak sempit
- penis kecil
- selaput dara pernah pecah waktu dulu y boleh disebabkan vagina terkena trauma (cth naik basikal, jari dimasukkan ke dalam vagina)

jadi dari cerita saudari kemungkinan tidak berdarah kerana teman lelaki saudari tidak sempat memasukkan keseluruhan penisnya dan dah memancutkan air mani.kemungkinan penis dia tidak sempat merobek selaput dara sebab tak kena kat situ atau terlalu kejap didalam vagina.

soalan kedua, sekali lagi saya mengatakan bahawa tidak semua anak dara itu wajib berdarah waktu pertama kali melakukan hubungan seks.mungkin minded kita orang Melayu terlalu memegang fakta itu sampai bila pertama kali bersetubuh tidak berdarah langsung menjatuhkan hukum bahawa bukan dara lagi.40% wanita tidak pecah selaput dara bila melakukan seks pertama kali.jadi saudari boleh jelaskan kepada suami saudari fakta ini bahawa tidak semestinya tidak berdarah bukan anak dara.

semoga jawapan saya membantu

Anonymous said...

Thanx sgt pd saudara..sy ade juga tanya pendapat sahabat baik sy,jwpn dia pn sama seperti saudara berikan. Sy cuma berharap selepas ni saya akan brtemu dgn jodoh yg baik dan dapat terima diri saya seadanya.sy tahu sy dh buat dosa besar dlm hdup sy.sy dh berzina sdgkn sy tahu hukumnya.Allah! Sy betul2 insaf dan xkn ulangi kslpn ini lg.dlu ex sy prnh mtk utk kali ke-2,sbb dia nk pastikn keluar drh,tp sy xnak.kali prtma sy dh rse bertapa dosanya sy pd Allah,mak ayah sy..tergamak dia tgglkn sy sdgkn mcm2 hrpn dia bagi pd sy. Rse brslh pd bakal suami sy nnt.harap akan ade sseorang yg terima dan syg sy seikhlas hati dia bkn semata2 sbb seks.

Anonymous said...

salam ,

sy nk tanya 2 soalan .

adakah hal ini normal

1) apabila dara telah pecah , darah keluar menitis lebih kurang 10 kali titisan ?

2) pada keesokan hari pecah dara , terdapat beberapa tompokan kecil darah pada panties dan hal ini berlarutan sebanyak 3 hari .

sekian ,
human

Mohammad Lokman Hakim said...

Salam anonymous,

saya mencuba menjawap pertanyaan saudari;
1. Bila koyaknya selaput dara, perdarahan berlaku sama macam jari kita luka kecil. so untuk 10 tetes darah saya rasa masih normal. manusia normal selalu mengambil waktu sekitar 5 hingga 8 minit untuk darah berhenti. jadi saya rasa kalau hanya menetes dan 10x tetes masih normal.

2. tompokan kecil itu mungkin disebabkan selaput dara yang telah robek itu bergeser sedikit jadi luka yang baru nak sembuh luka semula. selagi tidak banyak darah keluar, tidak mendatangkan rasa sakit yang mengganggu dan tidak berlarutan setelah 3 hari itu masih biasa. boleh kerana bergeser atau lembab didalam vagina menyebabkan proses penyembuhan luka tersebut sedikit lambat.

Buat saudari, sekiranya darah terus mengalir lebih dari 8 hingga 10 menit dan sampai sekarang masih keluar, saya sarankan segera ke dokter untuk diperiksa. tetapi berdasarkan dari pertanyaan saudari, saya yakin hanya tetesan dan tidak banyak. saya anggap itu hal biasa.

Semoga bisa membantu saudari =)

Anonymous said...

salam saudara. boleh jawab soalan saya? betul ke apabila dara pecah darah itu akan berwarna merah gelap dan keluar hanya sedikit sahaja. tq.

Anonymous said...

soalan kedua saya. apakah hukum lelaki yang pecahkan dara perempuan ( bukan muhrim)

Mohammad Lokman Hakim said...

Salam Anonymous,
Menjawap soalan pertama,darah pecah dara selalunya warna merah terang dan tidak banyak. sama seperti jari anda luka.
Soalan kedua, confuse gak saya nak jawap. pecahkan mcm mana tu. tetapi hukum persetubuhan di luar nikah jelas-jelas adalah haram

semoga menjawap pertanyaan saudara/i.

Anonymous said...

salam...maaf sy brtanya....sy mengalami susah nak pecah dara ...sbb sakit sangat... mcm mana ye..kalau sy ke klinik.doctor bleh tlong ke?

Anonymous said...

Salam..selepas mlm prtama..darah tidak mgalir kluar..tapi..slpas bebrpa jam..darh mula mgalir brsama lendir..dan brlanjutan sehgga esok hari..adakah ini normal?..tq..

Mohammad Lokman Hakim said...

Menjawap soalan Anonymous y susah pecah dara. Mungkin disebabkan selaput dara saudari tebal.rasa sakit tu sebenarnya disebabkan oleh regangan dinding vagina bila melakukan hubungan seks.itu hal biasa bagi pasangan yang baru awal2 melakukan hubungan seks.mungkin saudari boleh menggunakan lubrication tambahan untuk mengurangkan rasa sakit waktu berhubungan.kalau masih tidak berkesan, boleh lah ke doktor sakit puan untuk dilihat punca sebenar nya. semoga bermanfaat.

Mohammad Lokman Hakim said...

Salam anonymous yang mengalir darah sampai esok nya. saya cuba jawap soalan. mungkin darah masih keluar disebabkan luka masih belum sembuh sepenuhnya ditambah keadaan lembab didalam vagina. selagi darah tidak keluar banyak (seperti air mengalir), dalam tengah hari darah dah xkeluar, itu masih normal. prinsip nya sama lah seperti luka di jari bila terkena pisau. semoga bermanfaat.

Anonymous said...

kata orang tua dulu terlalu banyak makan nanas bisa menipiskan selaput darah? sehingga ketika saya melakukan hubungan sek pertama kali dengan suami saya tidak keluar darah. dan suami saya curiga saya tidak perawan lagi.

Anonymous said...

Salam..nk tnye..sy pnh mnjolok teman sy guna jri..kami x prnh brstubuh.n itu prtma kli vagina nya dimasuki sesuatu..die mngadu skit ketika hndak kncing..dn drh ad kluar stompok..adkah dara die da pch??

Anonymous said...

salam saya nk tnya. darah dara tu adakah sma dgn darah period yang mcm ada selaput and darah yg betali2 and bergumpal? kalau semasa mencuci vagina dengan pencuci and menyentuh lubang vagina , adakah dara berisiko untuk pecah?

Mohammad Lokman Hakim said...

Menjawap soalan anonymous mengenai nanas. saya tidak pernah baca pula mana-mana research atau medical related article mengenai hubungan nanas dgn selaput dara. mengenai kondisi saudari mengenai tidak keluar darah ketika pertama melakukan hubungan itu, seperti dijelaskan di atas bahawa hampir 40% wanita tidak pecah dara/berdarah ketika melakukan hubungan seks pertama kali.jd bukan satu hal yang wajib untuk berdarah ketika melakukan hubungan seks pertama kali.saudari boleh jelaskan kepada suami.semoga membantu

Mohammad Lokman Hakim said...

Menjawap pula soalan anonymous yang menjolok vagina kawan.menjolok vagina menggunakan jari memang berisiko untuk memecahkan selaput dara sekiranya kena (menjolok dengan dalam, kuat atau berulang kali). sakit ketika kencing itu sebenarnya sering berlaku pd wanita yang dipanggil urinary tract infection (UTI). boleh jadi juga sakit kerana lecet akibat dimasukkan jari tersebut (kuku kan tajam). kalau darah setompok boleh jadi dari darah selaput dara yang robek dan boleh jadi juga dari cedera dinding vagina akibat terkena jari tersebut.saya nasihatkan untuk memeriksa lebih lanjut ke hospital agar doktor boleh melihat secara langsung jika saudari benar2 mahu tahu dgn jelas.semoga membantu.

Mohammad Lokman Hakim said...

Menjawap soalan anonymous yang mencuci vagina. darah pecah dara berbeza dgn darah period. darah pecah dara berwarna merah terang, sama seperti jari kita terkena pisau. kalau darah period berwarna sedikit gelap dan berbau. bertali dan bergumpal itu seringnya pada darah period.

selaput dara tu berada agak dalam didalam vagina, dan kalau hanya setakat mencuci saya tidak rasa boleh sampai mencederakan selaput dara. dan selaput dara tu elastis, tidak mudah untuk pecah/robek dengan hanya sentuhan perlahan.jadi mencuci vagina dgn cara normal tidak sampai memecahkan dara.semoga membantu.

Anonymous said...

Tq saudara..sgt mmbntu ats jwpn yg d bri..

Anonymous said...

Can i ask something? Umur saya 15 tahun.. jujur saya pernah masuk kan jari tapi hanya setengah.. saya masuk kan jari sebab ingin tahu di mana dara.. bila saya keluar kan jari tiada darah yg kelur.. cuma lendir2 yg keluar.. adakah saya masih ada dara? Klau dara saya pecah adakah bila khwin nnti akan ada dara lagi dan jika dara tidak tumbuh kembali adakah bila khawin nnti saya akan berasa sakit kerana saya tidak pernah melaku kan sex? Dan lagi satu lendir2 yg kelur tu adakah perkara biasa?

Anonymous said...

Help me please! :'(

Mohammad Lokman Hakim said...

Menjawap soalan anonymous yang masukkan jari setengah.maaf lambat sikit reply.lendir2 yang keluar dari vagina adalah hal biasa bagi wanita terutama bila wanita itu terangsang.fungsi lendir itu adalah sebagai lubrication semasa berhubungan seks.so bila teransang, lendir2 akan keluar.jd ia hal normal.saudari tidak mengeluarkan darah bila masukan jari itu kan? beerti selaput dara itu tidak ada apa2/pecah dara.jangan bimbang.

Selaput dara tidak boleh tumbuh semula.ia hanya secebis kulit tipis.bila ia koyak, maka koyaklah, tidak bercantum sebagaimana luka di jari.

Kejadian sakit ketika pertama kali melakukan seks disebabkan oleh regangan dinding vagina apabila penetration penis, selain kurangnya lendir (lubrication) saat penetration.tapi ia hal normal, sedikit demi sedikit rasa sakit itu akan hilang.cuma seketika.semoga bermanfaat

Anonymous said...

Salam
Saya nk tanya dimanakah kedudukan hymen sbnarnya..adakah di permukaan faraj atau berada jauh kedalam..

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya nak tanya. Saya belum berkahwin dan tidak pernah melakukan apa2 hubungan sex. Sy juga tidak pernah pecah dara secara trauma. Tp kenapa satu hari tu sy dapati ada darah keluar drpd vagina sdgkan sy tidak pernah melakukan apa2 di vagina sy termasuk memasukkan jari. Sy pasti itu bukan darah haid kerana darah itu kelihatan cair spt saudara katakan. Sy sgt risau. Tidak logik juga dara boleh pecah tanpa sebab. Mohon jawab kemusykilan sy ni. Terima kasih :(

Mohammad Lokman Hakim said...

Salam anonymous yang bertanya kedudukan hymen.hymen tidak terletak betul2 di permukaan faraj tp tidak juga terlalu di dalam.yang penting jika saudari cuba melihat dgn cermin dan bantuan lampu suluh, hymen itu boleh dilihat.semoga membantu

Mohammad Lokman Hakim said...

Salam anonymous yang keluar darah cair.selamput dara tidak mudah untuk koyak sendiri tanpa ada sebarang sentuhan.walau ia tipis tp ia elastis.berkemungkinan darah itu datang dari saluran kencing (jika saudari ada rasa perit masa kencing) atau sisa darah haid.boleh jadi juga ia datang dari dingding vagina yang lecet.jika saudari masih ragu saya sarankan untuk berjumpa secara langsung dgn doktor untuk diperiksa.semoga menjawap soalan saudari.

Anonymous said...

Salam .. saye ingin bertanye sesuatu .. saye pernah mnjolok bhgian keperempuanan saya iaitu di bawah .. tapi yang saya ingat hanyalah setengah .. ini berlaku tahun lepas .. jadi saya tidak beberapa ingat la ye .. saya hanya mnjolok setengah jari kalau tak silap saya dan saya tidak pernah membuat hubungan sex dengan sesiape pun .. lalu beberapa hari kluar darah yang tidak silap saya terang dan cair .. adakah itu bermakne saya sudah tidak ada dara ? Saya amat takut dan saya amat menyesal atas tindakan saya itu .. tolong berikan jawapan segera 《DARIPADA Q》

Anonymous said...

Tolong jawab soalan saya di atas .. daripada Q

Anonymous said...

Saya tak pernah disentuh mana2 lelaki .. tahun lps saya jolok bahagian kmaluan saya itu yg bawah dengan jari .. saya tidak memasukkan sepenuhnya .. tetapi hanya setengah kalau tidak silap saya .. beberapa hari kmudian , saya dapati ade darah .. saya tidak tahu adakah saya masih perawan atau tidak .. tolong bantu masalah saya dan beritahu jawapan yang betul ye .. daripada Q

Mohammad Lokman Hakim said...

Salam.saya cuba menjawap pertanyaan dari Q.selaput dara kalau pecah selalunya akan berdarah serta merta bila ada sebarang sentuhan yang kuat. namun kes saudari darah keluar beberapa hari kemudia, bukan sejurus setelah jari dimasukkan. jadi ia boleh berkemungkinan dari cedera dinding vagina kerana dimasukkan jari (kuku itu tajam), boleh jadi juga sebahagian dari darah haid. tp kemungkinan juga dari koyak selaput dara.

saya nasihatkan saudari untuk melakukan pemeriksaan lanjut ke hospital atau klinik jika benar2 mahu conformation keadaan selaput dara saudari.semoga membantu saudari Q.

mina said...

assalamualaikum, saya mau nanya, pagi td darah haid sy msh kluar, tp td siang sudah tdk. trs kan td saya jatoh karna kepleset air sedikit sampe lutut lecet. nah setelah 1-2jam, ada darah keluar. sy blm perna sex.

itu darah sisa haid atau darah virgin? tolong jwb, sy takut skli.

mina said...

darah itu cuma sedikit..skrg sudah gak muncul darah. itu darah apa yah? apakah pecah dara itu perut bagian bawah agak sakit? tolong dijawab kaaa

Mohammad Lokman Hakim said...

Waalaikumussalam mina.saya coba menjawap pertanyaan kamu.seringnya selaput dara bisa robek jika mbak terpeleset lalu vagina mbak yang langsung terbentur.kalau cuma terpeleset biasaa, sukar untuk cedera selaput dara.saya yakin darah yang keluar itu sisa darah haid.semoga bisa membantu

Anonymous said...

Slm..saya nak tnya..masa suami saya pecahkn dara..darah saya keluar agak byk..dan sampai sekarang masih bdarah..tp bkn tiap msa drh..dah sehari begini..lepas tu masih ada lagi sebelah dlm yg belom koyak dan sgt ssh nk d koyakkn spt yg pertama..adakah itu normal?

misz obey said...

salam..sya ada msalah.umur sya 22thn.dh berkahwin.masalah nya sekarang.saya ni masih virgin.dan tak pernah melakukan hubungan seks dengan mana2 lelaki selama sya masih belum berkahwin.tapi bila dh kahwin.melakukan hubgn pada mlm pertama sya didapati xvirgin.suami sya turut bingung akan hal ni.dan meragui saya.tapi stelah sya mengakui yg sya xpernah melakukan dgn mana2 lelaki pun.dia dpt menerima seadanya.saya ingin tahu apakah sebab nya? adakah itu pekara biasa?

Mohammad Lokman Hakim said...

Salam.menjawap pertanyaan Anonymous yang keluar darah agak banyak.

Mungkin masih ada sisa darah di selaput dara yang masih belum membeku secara sempurna.tambahan suasana lembab di dalam vagina memudahkan ia lambat membeku.selagi tidak berdarah banyak, tidak menyakitkan serta berlanjutan berhari-hari, saya kira ia masih normal.tp jika darah tetap keluar lebih dr 2 hari atau dgn jmlh y banyak, saya nasihatkan u berjumpa dgn doktor untuk dilakukan pemeriksaan lebih lanjut.semoga membantu saudari

Mohammad Lokman Hakim said...

Salam. menjawao pertanyaan misz obey

Saya percaya defisini saudari mengenai tidak virgin itu ialah tidak berdarah bila melakukan hbgn seks pertama kali.suka saya nyatakan bhwa hampir 40% wanita yang virgin di slrh dunia ini tidak berdarah waktu pertama kali berhubungan seks.jd berdarah bila kali pertama berhubungan bukanlah satu perkara yang wajib dan mnjdi penanda masih dara atau tidak.jd saudari boleh jelaskan kpd suami saudari mengenai fakta ini.semoga membantu saudari.

Anonymous said...

saya baru berkahwin ..saya beumur 20 tahun begitu juga suami.. pertama kalinya melakukan hubungan itu bersama suami tidak ada darah keluar..tetapi pada hari berikut nya darah kua dan saya berasa sakit.. darah keluar setompok..dan baru2 ini..apabila kami mlakukan hubungan itu..tetapi menggunakan jari suami berulang2..air keluar bersama darah..agak banyak..dan cair..apakah itu? tlong jlaskan. saya agak trauma.

Anonymous said...

ketika darah tu kua..saya x rasa sakit sgt..cuma rsau..air nye jernih dan b'warna darah tapi x pekat tu mleleh dan terpecik dan tilam saya kotor..
saya juga sering sakit ktika berhubungan bersama suami..tlg jawab..

Mohammad Lokman Hakim said...

Menjawap pertanyaan anonymous yang berusia 20 thn. spt y saya katakan, hampir 40% wanita y virgin tidak berdarah ketika pertama kali melakukan hubungan seks. jd berdarah itu bukan lah tanda wajib seseorang itu msih dara.

saudari berdarah keesokan harinya setelah menggunakan jari suami.saya yakin itu kerana lecet di dinding vagina y boleh disebabkan kuku. air berlendir yang keluar tu normal bila melakukan hubungan bila ghairah (lubrication). sakit semasa berhubungan mungkin disebabkan kurangnya lubrication ketika penetration.saudari boleh mencuba beli jelly di farmasi atau banyakkan foreplay ketika berhubungan untuk membuatkan lendir vagina keluar lebih banyak.semoga membantu.

Anonymous said...

Assalamualaikum ... Sy irah ... Sy telah melakukan hubungan dengan bf sy ... Kerana sy terlalu cintakan dia ... Sy tertewas dgn prinsip utk menjaga mahkota sy ... Namun ..sy ketika kami bersetubuh ..saya merasa kesakitan yang amat sgt semasa bf sy cuba utk memasukkan zakarnya .. Sy lantas menolak semasa dia cuba benar benar memasukkan zakarnya ... Sy dapati tiada sedikit pun darah yg keluar ... Sy risau sy sdh kehilangan dara ...semasa kcl sy pernah jatoh basikal n ada kesan darah ... Sy sgt keliru ..tlg jwb pertanyaan sy ... Adakah sy masih dara sekarang ni ...'?? :'( ..sy sgt menyesal ...sy janji lps ni sy akan lbh mnjga diri sy ....

Anonymous said...

Irah :..... Sy sgt keliru ..sblm ini sy jua tlh cuba mencari mklmt tntg dara wanita ...hal ini jua tlh menjadi bhn kerisauan sy setiap kali memikir ms dpn sy ...sy mlkkn hal terkutuk ini jua atas alasan tiada restu keluarga akhirnya sdgkn sblm ini pihaklrga bersetujuh dgn hbgn kmi ... Sy keliru saat ini ..tlg sy jwb soalan itu ..:'( ..

Anonymous said...

Tlg jwb soalan sy secepat mungkin ... :'( .. Irah

Lokman Hakim said...

Waalaikumussalam irah.maaf lambat jawap, sedikit sibuk.berdasarkan cerita saudari, sakit y datang tu akibat regangan dindinf vagina saat penis nak masuk.bagi wanita pertama kali melakukan hubungan seks ia perkara biasa. dan saudari kata tak sempat masuk penis saudari dah tolak dan tidada berdarah.berkemungkinan penis belum mencederakan selaput dara dan selaput dara masih ok.kalau saudari masih tertanya2, saya nasihatkan untuk ke hospita/klinik untuk mendapatkan pemeriksaan lanjut.

Allah maha pengampun. saudari banyakkan erdoa, bertaubat.semoga ia lebih menenangkan hati y berkecamuk sekarang. Semoga membantu saudari

Anonymous said...

Terima kasih yah encik lokman hakim ... Jawapan anda dpt menenangkan sy ... Sy tkt sebenarnya memikirkan akan hal ini ... Em ..sy mau tya lagi ..adakah darah akan keluar semasa bersetubuh atau pada keesokan harinya?? Selepas keesokan harinya ..sy mendapati ada darah keluar dari kemaluan sy ... Erm ..dan sy ada rasa perut sy sakit ..sekarang sy period ... Apakah tanda semua tu ..? Adakah mungkin sy kebetulan period ?? Mcm mn pulak sy ingin tahu smada selaput dara sy masih berkeadaan ok ?? Sy minta maaf sekiranya pertanyaan berlebihan .. :-( ... Sekali lagi terima kasih utk jawapan encik lokman ... Hanya allah dpt membalas jasa encik lokman hakim ...irah

Lokman Hakim said...

Menjawap pertanyan irah.fakta menyatakan hampir 40% wanita tidak berdarah ketia pertama kali melakukan hbgn seks.darah y keluar mungkin period sbb saudari mmg sedang period kan? sakit itu pula sakit biasa y selalu wanita hadapi sms period (senggugut).jika mau tau lebih lanjut keadaan selaput dara saudari, saya sarankan saudari ke hspital/klinik terdekat untuk dilakukan pemeriksaan lebih lanjut.pemeriksaan hanya boleh dilakukan oleh doktor di hospital.dan jika sakit berpanjangan dan semakin teruk sy nasihatkan juga saudari untuk cepat2 mendapatkan rawatan.saya hanya mampu menjawap berdasarkan penjelaan & cerita saudari.semoga membantu saudari =)

Anonymous said...

Okayy ...t.ksh encik lokman .... Jawapan anda byk membantu sy ...sy rasa lbh tenang sekarang .. :-) ... Terima kasih .. Irah

Anonymous said...

Salam..nk tnya ckit..sy prnh mnjolok vagina sy menggunakan satu jari sahaja tapi amat dalam dan ganas..ada sekali saya jolok tiba2 ada sedikit darah yg keluar..darah itu agak berlendir dan sedikit..darah itu berwarna merah+coklat..adkah dara saya sudah pecah? Please saya amat risau sekarang ini

Anonymous said...

Salam...saya ada mslh besar, stlh 8 thn kawin zakar suami x pernah dpt menusuk je dlm faraj...bila kami cuba sy rasa sgt sakit...baru2 ni kami cuba mybbkn rasa sakit berdenyut smpi sehari...setiap kali cuba seolah2 terlalu sempit sampai kepala zakar pun tak muat masuk..minta tlg beri pndgn...saya ema

Anonymous said...

Salam..sy nk tnya..sblm ni sy n ex sy pnh buat..tp dia xpnh msukkn sumenye ke dlm vgina sy..hnya hjung nya sja..tu pun sdikit sje..n sblm tu dia pnah mnggnkn jarinya untuk mnjlok vgina sy...tp xpnh ad drah pon yg kluar..adkah sy msih dara?bf sy yg skrang mmprsoalkn hal ini bla dia tahu swx sy pnh mmsukkn jari dlm vgina sy...dia ckp sy dh xda dara..sy sgt msykil...

Adampht Syadam said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salam,saya sekadar ingin bertanya... Adakah apabila seseorang itu pernah menjadi mangsa rogol ( dirogol sejak kecil ) adakah ia boleh menyebabkan beliau mengalami trauma hgga menyebabkan dia mengalami masalah kencing malam hingga ke usia remaja...adakah perkara ini boleh berlaku ?

Anonymous said...

Assalamualaikum ? Ble sy tnya . Kemaluan sy prnh t,kena kerusi basikal dan k,tika sya mandi t,dpt darah d,sluar dlm sy . Dan sy tw bhawa sy mgkin suda hilang dara . Adkah selaput dara sy masih ad tetapi xutuh . Atau bolehkah dara sy dapat d,pulehkn ? Krna ianya xsgja ?

Lokman Hakim said...

maaf semua kerana lambat reply jawapan.sedikit sibuk bulan ni.saya cuba jawap satu2

1. pertanyaan ema.menjolok mnggunakan jari dengan dalam dan ganas boleh menyebabkan koyaknya selaput dara.saudari boleh ke klinik/hospital untuk melakukan pemeriksaan lebih lanjut agar conformkan situasi hymen saudari

2. rasa sakit terjadi kerana regangan dinding vagina apabila melakukan hubungan seks. ia terjadi boleh krana zakar terlalu besar atau vagina terlalu kecil.saya sarankan saudari menggunakan jel pelincir sms berhubungan untuk memudahkan zakar masuk ke dalam vagina serta mengurangkan rasa sakit.

3. spt y saya katakan di atas2, hanya 40% wanita yang berdarah sms berhubungan dan selebihnya tidak.mungkin saudari tidak berdarah krana tidak menjolok hingga kena ke selaput dara. takpe biarkan je bf awak tu, enapa dia beriya sgt nak tau pasal dara, melainkan dia tu suami awak kan. sekadar nasihat. peace =)

4. rogol sms kecil ada kemungkinan untuk komplikasi ke saluran kencing terutama rogol dengan cukup kasar kerana saluran kencing dkat je dgn vagina. jika saudari ada masalah kencing waktu malam, saya sarankan untuk ke hospital untuk melakukan pemeriksaan lanjut untuk melihat adakah itu disebabkan trauma akibat rogol ataupun saudari mempunyai masalah kesihatan yang lain.

5. terlanggar sat basikal atau terjatuh berisiko untuk mencederakan selaput dara. untuk tau keadaan sbenar saya nasihatkan saudari ke hospital/klinik untuk melakukan pemeriksaan lebih lanjut. ada pembedahan plastik yang saya baca untuk memulihkan selaput dara dengan cara membuat selaput dara baru dari kulit sekitar vagina.

semoga jawapan yang diberikan dapat membantu saudari-saudari semua.sekali lg mohon maaf atas lambat reply kerana saya sedikit sibuk sebulan ini. jika masih ada yang ingin bertanya saya persilakan. terima kasih =)

Anonymous said...

salam abang lokman..sy nk tnya..sy perasan dekat permukaan lubang faraj sy mcm ada isi yg menutupi lubang faraj sy..di tengah nya pla ada lubang kecil..adakah itu yg dipaggil selaput dara atau penyakit laen??

Anonymous said...

Assalam bang. Nak tnya. Kalau org yg dha pecah dara, adakah tanda2 dara itu hilang (mksd saya pada tumit, hidung, payudara, dan sebagainya,) speerti org yg telah melakukan seks? Ataupun tidak? Agak keliru sedikit. Tq.

Anonymous said...

Assalamualaikum. Sy ada kawan yg mengadu mslh dia ke sy tp sy tak tahu camne nak jwb sbb sy sendiri baru setahun jagung dlm bidang perubatan. Lelaki tu ada memasukkan alat kelaminnya ke kemaluan yg pmpn tp tak sampai separuh pun. Slps itu kemaluan pmpn tersebut berdarah. Tak banyak mcm period. Slps dia bersihkan darah tu, masih ada darah keluar tapi coklat merah. Esoknya dah takda. Adakah itu dikira pecah dara walaupun tidak melakukan seks?

Lokman Hakim said...

Maaf lambat menjawap. soalan pertama selaput menutup permukaan faraj.boleh jadi ia selaput dara tp untuk lebih lanjut sy nasihatkan ke pusat perubatan untuk mendapatkan pemeriksaan yang lebih tepat.

Bagi mitos y mengatakan bila orang dah pecah dara nnt tumit dia tak warna merah tu sy pun selalu dengar.tp saya tak pernaj jumpa pun lg mana2 artikel research mengenai hal ni dan saya xjumpa mana2 kaitan antara seelapatut dara dgn organ2 yang anda nyatakan tersebut.jd dari segi akedemik sy menjawap tidak.

Bagi yang memasukkan separuh penis, berkemungkinan besar dia telah mencederakan/koyakkan selaput dara perempuan tersebut disebabkan keluar darah y sedikit,xmacam period.kalau period keluar berhari-hari.masukkan separuh tu pun dah dikira seks lah kan =)

semoga membantu

Anonymous said...

Assalamualaikum...Saya nak tanya..macam mana kalau perempuan nak tahu yang daranya sudah pecah semasa berhubungan?Sudah hampir 8 bulan saya berkahwin, sehingga kini saya dan suami masih tidak tahu yang dara saya sudah pecah atau pun tidak. Ketika berhubungan saya ada tanya, adakah suami sudah memasukkan keseluruhan zakarnya ke dalam faraj saya, dia ckp sudah. Tapi masalahnya kami sendiri pun x pasti adakah dara saya sudah pecah atau pun tidak.
Saya harap encik dapat membantu kerana kami begitu inginkan zuriat.

2. Soalan kedua, adakah wanita yang belum pecah dara berpotensi untuk hamil sekiranya air mani dipancutkan ke dalam farajnya?

Anonymous said...

Terima kasih banyak2 senior :) jawapan awk sgt membantu. Awalnye, dia tak boleh terima kenyataan dia sudah tidak mempunyai dara. Tapi lepas sy tunjuk jwpn awk, dia agak kecewa tapi nak buat macam mana. Dia tak boleh undur masa. (Junior setahun jagung)

Anonymous said...

kalau perempuan tu dh lame tak brsetubuh 2 3 thun.. adakah dara akan kmbali.. setubuh lepas 2 thun tu adkah si laki akan rasa sprti prempuan tu msih dara..??

latipo latipa said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Assalamualaikum... saya nak tanya, saya pernah terjatuh di atas satu tong semasa di dalam tandas masa form 2 dan kejadian tu telah menyebabkan kemaluan saya keluar air beserta darah warna yang agak muda dalam masa dua hari, seingat saya la!! dan saya mengalami sakit pada bahagian tu sudah semestinya lah. selepas kejadian tu saya telah melihat melalui cermin kemaluan saya ini untuk mengenalpasti keadaan kemaluan saya dan apabila dilihat saya dapati keadaan labia minora saya agak berbeza kerana ada kesan hitam dan saya rasakan macam labia minora saya mempunyai kecederaan. saya juga tidak pernah bgtau kpda ibu saya dan kepada orang lain pun sebab saya malu dan masa tu saya kurang berpengetahuan mengenai ini. sekarang ini umur saya 24 tahun,, sudah 11 tahun kejadian tu berlaku tanpa sesiapapun mengetahuinya.. namun masih menjadi tanda tanya kepada saya sampai ke hari ini dan membuatkan saya jadi stress dan takut untuk berkahwin. saya nak tahu adakah kejadian pendarahan itu disebabkan oleh terkoyaknya dara saya @ labia minora yang tercedera.? sebab saya rasa xselesa sangat dengan kemaluan saya sekarang ini. buat pengetahuan, saya tidak pernah melakukan seks dan tidak pernah memasukkan apa-apa dalam vagina saya.. namun saya risau jika saya berkahwin suami saya mendapati bahawa saya tiada dara dan dan melihat labia minora saya berbeza... saya takuttttttt, bantu saya doktor.. saya tak mahu sesiapapun tahu pasal saya ni sebab saya malu, saya juga tak mahu buat pemeriksaan kat hospital. please bantu saya.

Anonymous said...

assalamualaikum..
sy ingin bertanya. sy baru sahaja sebulan berkahwin dan ketika hendak bersama suami, sy masih rasa takut takut. sepanjang tempoh perkahwinan kami, suami cuma menggunakan jari masuk ke dlm vagina sy dan selepas itu dia hanya memasukkan kepala zakarnya sahaja, tidak memasukkan keseluruhan zakarnya sbb sy menolak sbb masih takut. yg sy musykil, selepas suami ejakulasi, sy dapati keesokan harinya ada tompokan lendir berwarna coklat di panties dan sy kerap menukar panties kerana hal tersebut. hal ni berlanjutan sehingga 2 ke 3 hari. sy muykil klu lah itu darah pecah dara, knp setiap kali mst ada tompokan coklat tu. lgpun suami hanya masukkan kepala zakar sahaja. sy tak pasti apa sebenarnya lendir coklat tu. sy harap sgt encik dpt membantu. terima kasih banyak banyak

Anonymous said...

salam. sy nk tnya. spp ay ada crita yg abg dia pernah masukkan jari dlm vagina swaktu umurnya 6tahun. tp ble dh bsr dia pnh gosok2 vagina dia. tp kdg2 klua darah. dua kli jgk rasanys drah klua. nk tnya darah apa yg klua tu? spp sy ni masih dara atau tak ?

Anonymous said...

Salam saya nak tanya. Sy pernah buat dengan sorg lelaki ni. First time. Dia cuba masukkan penis dia secara paksa tp tk berjaya sbb asyik lembik je bila nk masuk. Lama2 luar vagina luka sbb melecet. Bila nk cuci sy tgk ada darah. Tp sy tk pasti darah tu sbb dara pecah atau dari yg melecet tu. Help me please. Benda ni jd 7 tahun lalu. Sy dh bertaubat lepas tu sebab takut sangat

Anonymous said...

Yg sy ingat bila dia nk masuk secara paksa, dapat masuk kepala penis je tp tu pun lembik balik. Jadi sy tk pasti darah tu darah apa. Darah luka melecet je atau bercampur sekali darah dara? Adakah sy dh tk dara? Tlg saya :(

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya dengan suami sy membuat pertama kali dan dan seterusnya kami mencuba kali kedua tetapi tidak berjaya hampir darah dara sy, sy merasa masih ketat lagi kerana suami dah penat. Adakah sy boleh didapati mengandung kerana perut sy naik dan kitaran haid terganggu? sy juga mengalami masalah obesiti. sy harap dapat jawapan untuk ini.trima ksih

Anonymous said...

saya baru sebulan mendirikn rumah tangga..setiap kali mlakukn hubungan intim..saya dapati ada darah dikemaluan saya..tapi tidak bnyk hanya sedikit..baru2 ini lepas seminggu saya habis period kami mlalukn hubungan intim saya dapati darah saya keluar dgn bnyk sekali..adakah ini tanda2 awal kancer rahim..ct

Anonymous said...

Sye pnah trhntak kemaluan semasa bermain basikal..darah bnyk yg trkeluar..sye risau dh pecah dara..tlg lh bantu sye..

Anonymous said...

Sy pernah terbaca dara boleh pulih selepas 10tahun tidak melakukn sek..benar atau tidak..? Mohon pencerahan..

Anonymous said...

Sy sif..nk tnye soalan..sy pnah wt satu ksilapan ngn bf sy skrg ni..dia ada masuk kn zakar dia sparuh kt sy,tp x abis..tp x ad darah pon yg keluar wlaupun ada rasa sakit..adakah sy masih dara? N adakah tanda2 dara pd anggota badan yg lain pon hilang? Plz tlg bantu sy

Anonymous said...

Nak tya, ada kah perempuan yg da tak Lakukan seks selama 3 or 4 thn. Vagina akn kembali ketat atau dara? Adakah berpontensi keluar darah semula bila melakukan seks.? Makaseh

Anonymous said...

Sy mira..Apa hukum if xberterus trg kpd suami yg kita da xdara,tp mnyatakan xpnh melakukan utk menutup aib yg da lepas utk mjaga hbgn.. Tq

Anonymous said...

sy nak tanya kalau penis dimasukkan ke vagina , selepas itu berdarah merah sedikit, adakah sudah tiada dara atau itu darah luka melecet akibat pertama kali penis cuba dimasukkan ke dalam vagina. mohon membantu.

Anonymous said...

Salam saya nak tanya..saya pernah menjolok jari di vagina saya dulu dan saya dapati tiada ape2 cairan yang keluar contoh air mazi or mani.. Cuma saya dapati pada jari saya ad sedikit warna coklat seperti lendir tapi ia tidak basah ia pekat.. Adakah vagina saya luka atau selaput dara pecah?? Mohon pertanyaan saya di jawab sekian assalamualaikum siti

Anonymous said...

Salamm apew yg awak rase bile awak msokkan sesuatu at kemaluan awak siti??

Anonymous said...

Plesss jawabb semuee??

Anonymous said...

Saya nak tanya..saya ade masalah dan saya sendiri confuse...saya pernah masokkan jari dalam vagina saya n saya dapati ade darah di jari saya...but at the same time , saya period tapi da x der darah keluar di panties saya...n saya nak tau adakah darah yg keluar tu darah dara ataupon darah period...please jawab soalam saya ni...

Anonymous said...

Wasalam pew awak rase time msokkan jari tu??and then sakit x bilee darah tuu kluar??urmmm mungkin jugak darah yg kluar tu darah period yg tidak habis

Anonymous said...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..
kepada gadis2 atau wanita yang ingin bertanyakan soalan atau meminta pandangan dan nasihat secara peribadi berkaitan dara atau sakit puan boleh terus berhubung dengan saya ditalian +60173257352 Dr.Maliquel QOlbie (Whatsapp) WeChat iD hasn5723.. soalan dan profil anda amat dirahsiakan
sekian..

Anonymous said...

As salam.. kepada sesiapa yang wanita tidak mendapat kepuasa secukupnya ketika bersama atau sukar hamil.. saya sedia menyediakan perkhidmatan.. selain itu, kepada anak2 dara yang ingin mengawet muda saya juga menyediakan perkhidmatan untuk anda..
hubungi saya di email
hasn.insect@gmail.com or
0173257352

Anonymous said...

salam .. kalau darah keluar selepas bersetubuh pertama kali adakah kanser ? dan berterusan darah adakah period ? sebab saya berlanjutan dan sakit perut rasa macam saya selalu senggugut .. adakah ianya perkara biasa bagi pertama kali bersetubuh ?

Anonymous said...

Alhamdulillah.. slps mndpt nasihat pakar drpd Dr.Maliquel Qolbie.. sy berpuas hati dgn khidmat yg diberikan.. trima kasih doctor..

Ahmad Saufi said...

Maaf sya nk tnya sikit

Ahmad Saufi said...

Maaf nk tnya ckt niee

Anonymous said...

ya..nak tnye apa saudara..

Anonymous said...

Salam . saya nak tanya kepada sesiapa yang dapat jawab soalan saya ni , kalau perempuan tu period masa drjah 4 bulan 3 , dia buat perhubungan sexs tu masa bulan 12 tapi masa dia habis buat tu dia punya tak keluar darah ,, saya keliru dia masih dara lagi atau tidak ?

Anonymous said...

Wa'alaikumussalam..
dia sudah tidak dara,
tp cbe awk mntk bantuan Dr. M.Q mgkin dy bole bantu..

kak long said...

salam doktor. saya baru saja berkhawin dan kitaran haid saya lambat 3 bulan tetapi pregnancy test negative. saya ingin tahu ada ke kaitan ke pecahnya dara dan kitaran haid menjadi lambat?

Anonymous said...

AsSalam. Boleh sy bertanya, ttg faraj sy yg sgt gatal, lubang yg kemerah merahan, cecair hijau cair keluar slps pertama kali melakukan bersama suami. Darah tidak keluar, tp sakit yg teramat. Adakah disebabkan zakar suami sy kotor menyebabkan kuman atau bakteria..... Ataupun sbb air mani suami tu keluar semula dlm bentuk hijau? Kompius sgt dh.. So if ada petua ape2 mohon share utk sy ubati penyakit yg lbh kurang seminggu terjadi. Sehingga sy agk serik nk melakukan lg takut zakar suami pula yg berjangkit. If ada nama ubatan yg berkesan mohon share. Hrp dpt membantu sy.

Anonymous said...

assalamualaikum...sy nak tnya sedikit..sy baru berkahwin..dlam sebulan tapi...bila mlam pertama sy bersetubuh...isteri tidak keluarkan darah..sy rasa longgar..bila ditanya dia masih dara katanya dan dia menangis..tapi sy curiga..sebab dlam fb dia..prnah bercinta selama 3 tahun dgan lelaki sebelum sy..sy terpikir dia suda melakukan zina dgan lelaki itu....bole tolong selesaikan masalah saya..sy da rasa nak bercerai sbb dia telah menipu sy..harap en luqman dapat membantu saya mengekalkan rumah tangga saya

Anonymous said...

perhatian en lokman...sy harap en dpat membantu masalah sy..insyaalah allah bantu en lokman kemudian hari..sy suda pening dan buntu memikirkan ini semua... harap maklum dari azman..mungkin en lukman ader jawapannya disebalik penipuan dia..tq

Anonymous said...

Bro, relex la... dok molek roboh kn masjib yg dh dibina... jnji anak yg dia kandung ank ang... :) tq

Anonymous said...

Blog ini sgt membantu pada lelaki yg buta ilmu... sgt membantu.. tq

Anonymous said...

Salam..nk tnya klau bdak prempuan blum baligh buat seks tapi darah x kluar..bdak tu masih dara atau x..hrap mmbantu..tq

Anonymous said...

Salam sy nak mintak pendapat.. Dah 3thn kahwin tapi masih dara lg..sbb takot nak bersetubuh takot sakit.. Itu mslh pd pihak sy, pihak suami pulak zakar nya masalh tidak dpt tegang lama.. So nak mencuba pon selalu gagal lagi2 sy takot sakit..


Ada cara utk masalah sy ke? Ada ke rawatan di mana2 utk sy buat? Sy betul2 ingin kan anak..t.kasih

Anonymous said...

Wa'alaikumussalam.. puan cuba berhubung dengan Doc. He 0173257352 In sha Allah beliau dpat membantu.. dulu msalah sy pn mcam puan jgak.. Alhamdulillah skrg dah 5 zuriat.. (:

Anonymous said...

Alhamdulillah terima kasih puan kerana sudi memabntu..

Sebelom tu nak tanya, nama doktor tu siapa ya? Dan klinik nya di mana boleh puan beri kan detail.. Terima kasih banyak2 :)

Anonymous said...

Awak boleh berhubung terus melalui Whatsapp
ni number beliau.. 0173257352
Doc.Maliquel Qolbie.. atau senang pggl Dr. He

Anonymous said...

Awak boleh berhubung terus melalui Whatsapp ni number beliau.. 0173257352 Doc.Maliquel Qolbie.. atau senang pggl Dr. He

perkhidmatan doc tu mmg terbaik.. :)

Anonymous said...

Saya hendak melakukan sex bersama gf saya bagaimana cara supaya gf saya tidak mengandung,dan adakah kalau melakukan sex pertama kali akan pecah dara pls berikan jawapan

Anonymous said...

Kahwin dulu lah baru sex.

Anonymous said...

Saya ada dua soalan :

1)Dara terlerak di hujung ka dipermukaan vagina?

2)Dara akan pecah tak kalau zakar dimasukkan secara ganas?

Anonymous said...

Harap sangat saudara boleh jawab soalan sy secepat mungkin . Terima kasih

Anonymous said...

Bodoh ke ape...kahwin la anjing...

Anonymous said...

Kenapa tak jawab soalan sy?

Anonymous said...

tu ade doc. terbaik.. cuba la pm dye.. huhu..

Anonymous said...

Assalamualaikum,sy ingin bertaya,semasa melakukan hbgan seks dgn suami pd kali pertama,terdapat darah keluar,sy mandi wajib dan solat. kemudian waktu zuhur terdapat darah pada seluar,sy mandi n solat,masuk waktu isyak still ad tompakan darah. soalan sy,adakah darah y keluar semasa melakukan seks mengambil masa y lama utk sembuh dan hukum untuk melakukan solat.

Anonymous said...

Assalam..sy nk tye..dulu semasa sy darjah 4 atau 5, sy pernah dicabul oleh abg tiri. Seiingat sy dia pernah mnjilat kmaluan sy..masa tu sy kecil lg,tk matang n blom period..then sy just biarkan..sy tk ingat sy ma ada brdarah ke tdak cuma seingat sy ada sikit rasa sakit msa buang air kecil. Boleh explainkan tak dgn keadaan sy ni..so far, dgn bf sy tk pnah buat sex lg cuma ragu2 ttp ada bila dh kawen nti sbb mindset bf sy ni kene ade dara, brdarah pdhl bnyk lg sbb npe.tk brdarah mlm prtama. Just pls help with explaination

Anonymous said...

As salam.. kepada sesiapa yang wanita tidak mendapat kepuasa secukupnya ketika bersama atau sukar hamil.. saya sedia menyediakan perkhidmatan.. selain itu, kepada anak2 dara yang ingin mengawet muda saya juga menyediakan perkhidmatan untuk anda.. hubungi saya di email hasn.insect@gmail.com or 0173257352 ws

Anonymous said...

salam,sy nk tya klau pancut dgn air paip kuat2 pecah dara x?

Anonymous said...

*pada bahagian kemaluan

Anonymous said...

Salam.. saya nak tanya.. dulu ketika sye berumur 3 tahun, saya pernah trjatuh dri kerusi dan saya jatuh dalam keadaan terkangkang mcm org buat split..di bawah vagina saya sewaktu saya jatuh terkangkang tu ada syringe.. memang syringe tu berada betul2 bawah saya punya vagina tu..tapi saya tak ingat macam mana syringe tu terkena vagina saya. Tetapi lepastu mak saya terus bawak saya pegi hospital saya ingt doctor ckp berdarah.. jadi adakah dara saya sudah pecah wktu itu? Skrg bf sye melamar saya utk kawin..sya sgt sygkan dia tpi sye masih blm berikan apa2 jwpan lagi sbb saya takut kalau sya mmng dh x de dara dia akan melenting dan ceraikan saya.. mcm2 benda negatif sye dh terfikir..

Ary Mansah said...

Sya bole mengembalikan selaput dara tu. . Dijamin selamat dan 99% berkesan. . Utk keterangan lanjut sila tgglkn email.

Ary Mansah said...

Sya bole mengembalikan selaput dara tu. . Dijamin selamat dan 99% berkesan. . Utk keterangan lanjut sila tgglkn email.

Anonymous said...

Klau dia ikhlas sygkn awk dia x kesah psl semua tu.

nor fatehah hamdan said...
This comment has been removed by the author.
nor fatehah hamdan said...

Poyo awk ni

Anonymous said...

assalam. sy nak tanye sy pernah masukkan jari sy ke dalam lubang bontot sy. soalan sy adekah sy sudah pecah dara atau tidak? pls jawab soalan sy :'(

Anonymous said...

asalam. sy nak tanye ni adakah doktor mempunyai alat untuk scan dara wanita? n adakah pemeriksaan dara boleh dibuat di mana mana hospital atau di hospital pakar sakit perempuan sahaja? tq

Muhammad Irfan Alaffan said...

Assalamualaikum, sye hndk bertanya klau ade lelaki main pkai tngan.. dara dia dh pecah adakah dia yg kne tanggung dosa tu,.. kemuadian lelaki lain main dia memasukkan menggunakan penis yg mana satu patut menanggung dosa.. dan lebih bertanggungjawab terhadapnye

Muhammad Irfan Alaffan said...

Lelaki pecahkan dara dia pakai tangan.. kemuadian lelaki lain main pkai penis

Sye hendak tau sngt.. tolong jwb ye

Anonymous said...

Salam..

Anonymous said...

sy pernah mengalami pengalaman pahit diperkosa teman lelaki kpd rakan karib.. mcm mana boleh sy britahu teman lelaki sy yg sy bukan lgi dara? sy betul2 rasa teraniaya & pada masa sama sy rasa bersalah sgt kpd teman lelaki.. bagaimanakah cara utk sy terangkan kpd teman lelaki dan keluarga?

Anonymous said...

chillax sis.. zaman sekarang ni dara mana penting sgt..org pn tk amik kesah..apa yg penting adlh keikhlasan dan kejujuran..igt tu, lgpn tk wajib utk bgtw sesape rahsia kita.. (:

Anonymous said...

mcm mana nk terus terang pada seseorng yg kita syg. Yg kita pernah di perkosa? boleh ke dia terima kita ?

Anonymous said...

terpulang kt awk sama ada nk terus trg atau simpan.. walau apa pun keadaan awk.. if dia syg, dia akan terima awk seadanya.. bg sy lebih baik utk dpt keadilan keatas awk.. tk patut betul dia buat camtu..awk tak ambil tindakan ke..

Anonymous said...

salam sy nak tanya, sy cuba untuk menahan air mani ketika bermain tapi rasa seperti ada air lain yang keluar ketika kemaluan sy berada di kemaluan isteri, dan die berasa sakit sgt. adakah air yang lain itu air mani atau mazi

Unknown said...

Tapi kamu x tau kesudahan dalam rumah tangga...ada lelaki yg mengimpikan kebahagiaan brsama isteri.impian mengawini wanita yg masi ada dara...kerna dara seorang wanita ada la kunci kebahagiaan dlm rumahtangga...bila da kawin c suami dapat tau yg dia da tertipu sapa yg x kecewa dan terluka????...maka timbul x kebahagiaan dlm rumahtangga sehingga ada yg bercerai berai....sekurg2 nya bgtau bakal suami dlu sebelum kawin...jangan tipu lelaki yg ingin mengawini seorg wanita yg masi bergelar perawan....akhirnya ke22 belah pihak kecewa..yg paling sedih c suami..sampai akhir nafas dia.dia rasa amat kecewa....mgkin awak x fhm isi seorg suami yg pernah mengalaminya......

Anonymous said...

assalamualaikum , sy nak tnye ckit psal kemaluan sy . dulu sy main basikal , n then , sy pnye kemaluan terhentak di tmpat tngah bsikal itu . dn kemaluan sy brdarah .. sy jatuh bsikal tu wktu sy kecil dn blum priod lg ..adakah sy masih mmpunyai dara ?? sy nak tahu sgt .. tlong yaa ..

Anonymous said...

hello. saya hanya melakukan oral sex dengan pasangan saya. tapi bahagian sulit kami ada bersentuhan. pasangan saya masih virgin, tetapi ketika bahagian sulit kami dimasukkan sedikit, selepas itu ada dara keluar sedikit.

soalan : adakah pasangan saya masih virgin atau tidak? terima kasih.

Anonymous said...

Salam, saya R. Nak tanya adakah bila pecah dara boleh menganggu kitaran haid

Anonymous said...

Salam

Anonymous said...

Assalam..sy pnah trlanjur dgn bf sy.dy org ptma yg sentuh sy.dy letak btul2 pda lubang sy dn dia tekan dgn lju skli sjaa..wktu dy tkan tu ad bnyi plup mcm dh pecah.. tp darah xda..knpa drh xda ya? sdgkn Sblm ni xpnh buat apa2 pun..sy kcwa dgn dri sy sbb bdoh tkpndai jga dri sndri.

Anonymous said...

Saya nk tanya mcm mana klau org tu on aspirin (ubat cairkn darah) adakah dia patut berhenti mkn ubt tersebut ataupun tidak sebelum membuat seks kali pertama?? sbb takut time first sex tu berdarah and it can continuously bleeding disebbkn aspirin tu.. so better ambik ke ubat tu atau jngn ambil ubat tu klau nk buat first sex?

Anonymous said...

Nak tanya.. apa perbezaan pecah dara ketika terjatuh dengan melakukan seks? Adakah si suami dpt tahu yg si isteri ini kehilangan dara akibat terjatuh atau melakukan seks luar nikah ketika malam pertama? Dan bagaimanakah si suami ini tahu?

aquarius93 said...
This comment has been removed by the author.
aquarius93 said...

Tapi macam mana pula yang mmg tidak ada dara? Pastu yang hilang dara disebabkan kena rogol? Tak kawin kah wanita seperti ini? Hanya kerana tiada dara?

Anonymous said...

Minta maaf nk tnye.. sy x prnh melakukn hubungan dgn mn2 lelaki.. tp haritu sy ad search psal tnda2 perempuan yg msih dara.. dye ckp tngn perempuan yg msih dara haluslah.. lpastu hidung dye merah sikit lah.. dahi licin.. dn mcm2 lg lh.. dye bg 10 tanda tp 5 tanda je sy ad..sy nk tnye.. boleh pkai ke sume ciri2 tu? sy dh risau dh ni.. sbb sy mmg selalu sembur air pd kemaluan sy.. since dh bce tnda2 tu sy stop utk buat mcm tu lg.. Mohon explanation.. tq

Alif Nazmi said...

Kalau darah keluar setitik dua, adakah pecah dara?

Anonymous said...

Salamm saudara . Sy pernah terlanjur dengn kekasih sy . Kami melakukn seks secara rela . Adakah bf sy tdi akn menanggung dosa sy slmnya ?

Anonymous said...

Seriously..i should really liked you from beginning..
Right now if u want to service with any other girl.. i dont mind at all.. coz..i knew u're very experience.. u're just want to deflor with me n sure I'm regret.. thats all..
Thanks 4 helping me a lot..
Hope u're happy n success..

-Single girl -

Anonymous said...

#typo

*really not regret..
I get what I want.. Ur very best..
DrHe

Surennc Dollah said...

As salam... sy nak tanya, anak sy berumur 3 tahun, jatuh motor dan kemaluan terkena pedal, keluar darah, hymen da pecah.. boleh ka hymen kembali normal..

Niniey FA said...

Doc saya nak minta bantuan doc sgt2. Kemaluan saya koyak tp saya x pasti samaada dara saya dah pecah atau belum. Tp masa nak kencing rasa sakit. Minta sgt doc jawab persoalan saya. Urgent 😢

Niniey FA said...

Doc saya nak minta bantuan doc sgt2. Kemaluan saya koyak tp saya x pasti samaada dara saya dah pecah atau belum. Tp masa nak kencing rasa sakit. Minta sgt doc jawab persoalan saya. Urgent 😢

Anonymous said...

assalamualaikum, saya nak tanya kenapa lepas pecah dara , pastu perut rasa sakit ?
#mohonjawapansegera

FF said...

Assalamualaikum.... sy masih curiga dgn isteri walaupun dia memberanikan diri ajak sy ke klinik wanita check selaput daranya untuk mencari sebab mengapa masih tidak keluar darah sampai sekarang ketika kami berkahwin hujung bulan 4 tahun 2016. Ketika check di klinik, sy beritahu pada doktor tersebut bahawa kami sudah melakukan hubungan intim sebanyak 5 kali tp masih tidak keluar darah walaupun setitik. Sesudah doktor itu check selaput dara isteri sy, doktor itu memberitahu bahawa selaput dara isteri sy masih dalam keadaan elok dan cuma ada kesan robek/luka/koyak pada lokasi jam 2 dan 10 pada selaput daranya berpunca dari tusukan penis sy. Jadi apakah ada kemungkinan walaupun selaput dara isteri sy telah robek/luka/koyak tapi masih tetap tidak mengeluarkan darah walaupun cuma setitik.
Sy betul2 curiga kerana dia pernah ada bf selama 6 tahun sebelum berkahwin dgn sy.

Anonymous said...

Sy mengaku sy pernah melakukan sex dgn x bf sy..kami lakukan byk kali sepanjang sy bercouple ngan xbf..kemudian kami berpisah..hampir 4 tahun sy tidak melakukan sex dan baru2 ni sy terlanjur dgn teman lelaki sy..soalanya ketika kami bersetubuh darah keluar pada vigina sy..darah seperti seperti koyak..sedangkan masa sy dgn xbf sy dulu walaupaun dia org pertama yg sentuh sy vagina sy tidah berdarah..adakah sbnrnye sy masih dara atau yg berdarah tu disebabkan ape..

Anonymous said...

Sy mengaku sy pernah melakukan sex dgn x bf sy..kami lakukan byk kali sepanjang sy bercouple ngan xbf..kemudian kami berpisah..hampir 4 tahun sy tidak melakukan sex dan baru2 ni sy terlanjur dgn teman lelaki sy..soalanya ketika kami bersetubuh darah keluar pada vigina sy..darah seperti seperti koyak..sedangkan masa sy dgn xbf sy dulu walaupaun dia org pertama yg sentuh sy vagina sy tidah berdarah..adakah sbnrnye sy masih dara atau yg berdarah tu disebabkan ape..

Anonymous said...

Untuk suami isteri:

1. Masalah intim rumahtangga elakkan bertanya pada tempat awam macamni. Rujuk pakar iaitu doktor bertauliah. Jangan percaya sgt doktor yg bagi rawatan melalui whatsapp. Risau doktor tipu.

2. Masalah darah ada tau takde, dara atau tak dara letakkan no 2. Kau tepuk dada kau. Fikir kau kahwin semata² sebab seks atau sayangkan dia. If sayang anggap je bini kau tu termasuk dlm 40% wanita yang ada dara tapi takde darah. Settle. If kau rasa mcm tertipu, tak payah nak seksa jiwa raga bersangka yang buruk pada bini kau. Pergi terus tempat kau daftar nak kahwin aritu. Ada tempat untuk perceraian. Tapi jgn risau, nanti diorang bagi kaunseling dulu kat korang. Perlu cerai atau tak. Ingat bro.. Fikir jangka masa panjang. Paling best kau kena sangka baik pada bini. Jangan lupa ajak bini pegi masjid berjemaah pasti dengar kuliah agama selalu.

Untuk yang belum berkahwin:

1. Doa moga Allah pelihara kau dari setan² bertopengkan manusia. Nak badan kau sebelum dia jumpa wali kau untuk akad. Doa banyak². Doa untuk i jugak k.
Moga terpelihara semuanya. Aamiin.

2. Untuk yang pernah cuba² atau sengaja atau jolok vagina tu, kemungkinan dara pecah tinggi. Dah buat? BERHENTI. Taubat dan doalah moga dara kau ada lagi. Kalau takde? Moga jodoh kau terima kau sebab kau, bukan semata² sebab dara kau. DARI kau dok pikir ada ke takde sampai kau stress buat ape. Kan?

LAST, ABAIKAN SESAPA YANG CAKAP DIA TU DOKTOR BOLEH RAWAT KAU. ESPECIALLY IF DIA BAGI NO TELEFON SURUH WHATSAPP JE MASALAH. PHUIII. PERGI KLINIK ATAU HOSPITAL BERDAFTAR OKAY.

SEMOGA SEMUA LELAKI DAN PEREMPUAN TERPELIHARA DARI MELAKUKAN HUBUNGAN SEBELUM PERNIKAHAN!��

Anonymous said...

�� *JILAT CEKPIT SANGAT BAGUS UNTUK KESIHATAN.*❗

*_MAAF INI BUKAN GURAUAN:_*
*_Tapi untuk kesihatan terutama buat LELAKI. Manfaat menjilat CEKPIT (Burit/Vagina)._*

*1. Menjilat cekpit boleh menjaga keseimbangan Sistem KARDIOVASKULAR. Ketika Anda menjilat cekpit pasangan dalam waktu yang lama, Degupan Jatung boleh meningkat hingga 110 per minit. Ini boleh menjadi latihan yang bagus untuk kesihatan Jantung.*

*_2. Menjilat cekpit pun boleh membuat Berat Badan Anda tetap stabil atau bahkan Berkurang. Hal ini disebabkan, menjilat cekpit selama 5 minit dapat membakar 12 KALORI._*

*3. Menjilat cekpit juga dapat Mencegah Penghasilan Hormon STRESS, GLUKOKORTIKOID. Hormon inilah yang menyebabkan Tekanan Darah Tinggi, lemah otot dan INSOMNIA.*

*_4. Inginkan wajah kekal muda?Jika begitu, jangan ragu untuk lebih kerap menjilat cekpit. Dengan menjilat cekpit, lebih daripada 30 otot wajah bergerak sehingga berguna untuk meningkatkan aliran darah ke kulit wajah dan Menghaluskan Kulit._*

*5. Selama ini menjilat cekpit dianggap sebagai perbuatan yang tidak sopan.Tetapi pada kenyataanya menjilat cekpit membolehkan kita AWET MUDA, juga ubat semulajadi yang dapat mengekalkan AWET MUDA, merangsang sistem kekebalan tubuh, akhirnya ia dapat menghasilan antibodi yang mampu melindungi Anda dari VIRUS. Proses ini disebut CROSS IMUNOTERAPI.*

*_6. Setelah menjilat cekpit, pernafasan lelaki akan menjadi lebih cepat. Rata-rata setelah menjelir,orang akan menyedut dan membuang nafas 60 kali dalam satu minit. Sedangkan dalam keadaan normal, hanya 20 kali tiap satu minit. Menyedut dan membuang nafas lebih kerap akan mencegah berbagai gangguan di paru-paru._*

*7. Menjilat cekpit lebih daripada 3 minit akan merangsang tubuh menghasilkan rantaian kimia yang akan menghancurkan hormon penyebab STRESS.*

*_Nah_*❗❗ *_tunggu apalagi, UNTUK LELAKI segeralah cari pasangan anda... Jilatlah cekpitnya demi kebahagian hidup anda. Bagi yang sudah beristeri , jangan sia-siakan cekpit demi kesihatan anda berdua.._*��

⏩ *Forward kan kepada... Orang RAMAI* ❗❗

*_INFO dari Dr. HE_*��

Amira Najla said...

Assalamualaikum ustaz, saya nak bertanya, kalau dara keluar darah yang banyak tu macam mana ustaz? sampai 2 atau 3 hari dia keluar sikit sikit. Tapi hari pertama dia keluar menitis nitis? macam mana yea ustaz.

Amira Zura said...

Salam admin. Tumpang Iklan:-

Sayangi dan hargai suami anda. Jangan biarkan suami cari lain atau makan luar.
Ikuti blog kami untuk promosi istimewa sekarang.
Hanya untuk 10 pelanggan terawal.
Wanita cantik bermula dari diri :)

[BESARKAN BUAH DADA, BESARKAN PUNGGUNG, RAWAT KEPUTIHAN,KETATKAN FARAJ, KEMBALI DARA]

Gambir Emas said...
This comment has been removed by the author.
Gambir Emas said...

Assalammualikum, artikel yang bagus daripada admin, Di sini saya nk kongsikan tips bagi mereka yang tidak dapat memasukkan zakar ketika malam pertama.

Zakar dia dapat mengeras pada waktu pagi, ataupun waktu-waktu lain, akan tetapi ketika bersama, zakar tidak dapat mengeras. Kenapa perkara ini terjadi. Ini termasuk dalam jenis erectile dysfunction yang disebabkan oleh psikologi. Puncanya salah satu nya ialah selalu menonton video lucah, suka beronani, dan mungkin juga anda ada masalah dalam hubungan.

Baca lanjut di sini http://gambiremas.net/gambir-emas-erectile-dysfunction/

Terima kasih semoga bermanfaat

Yulita Ita said...

Betul betul betul...
Saye sependapat same awak ..
Impossible right...
Tak semue perempuan bise keluar darah pas x mereka bersetubuh ma suami mereka ,
Terus kalau ngak keluar darah nya bükånē prawan ye ,, erammm..

Don't be silly Ôk.
Åk kk gk metu selaput dara e mergo bojo ku cukup ngasih rangsangan ndek ak , cuma rasa sakit lan tegang seng enk ..

Nonsense ,
Please be more carefully when yôû update your words wrote it properly. .

Your words will hurt some women, do you know???

Anonymous said...

Assalamualaikum, nak tanya.. klo lelaki tu pancut air mani didalam bahagian lubang wanita, tetapi semasa dara wanita tu masih belum pecah.. boleh menyebabkan hamil?

nursharmila shau said...

Kalau seorg kanak kanak itu waktu kcil dia diperkosa tapi blum baligh , masihkan dia virgin?

nursharmila shau said...

Kalau seorg kanak kanak itu waktu kcil dia diperkosa tapi blum baligh , masihkan dia virgin?

mohd tarmizi johari said...

Adakah darah pecah dara keluar hingga lebih dari 1 hari??

Anonymous said...

Hello. Nak tanya, saya mengalami rasa kurang selesa/ ngilu ketika hendak buang air kecil selepas pecah dara. Is it normal?

Anonymous said...

Aamiin...insha allah...syukran

Anonymous said...

Maaf tapi untuk tujuan apa smpai letak no tlfn dan email tu

Sonja McDonell said...

I'm Sonja McDonell, 22+, Swiss Airlines Stewardess with 13 oversea towns, very tender with lots of fantasies, also in my wonderful job. We lesbian girl have nerves at and in our sensitive body parts in a young age, which so called "normal girls" do not have. This cannot be changed & removed, because the source is deeply stored in some brain cells. I had my first lesbian sex in the 6th class with the very shy Eveline from the parallel class. She showed me surprisingly schoolgirlsfantasy.com, while her parents were in the vacation cottage in Davos. This was my milestone, to be lesbian forever &/ to leave my boyfriend. Are you also always horny, when you're alone at home & you think, how it'll be with a girl? I know, it's a shame in Indonesia, when people know, girls have sex together. Maybe, ther're some few exceptions?
Regards
Sonja (sonjamcdonell@yahoo.com)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...