Recent Posts

Posts RSS

Pantang Selepas Sunat

Mak bapak atau nenek pasti akan suruh budak lepas sunat pantang makan dalam waktu 2-3 minggu lepas sunat. Tak boleh makan ayam goreng, telur, air coke. Boleh makan ikan singgam takpun ikan rebus je atau roti. Kasihannnn...

Sebenarnya untuk apa-apa keadaan selepas pembedahan (sunat/khatan juga dikira sebagai pembedahan kecil) tidak ada istilah pantang makan. Justeru memantang makan itu membuatkan luka pembedahan lebih lambat sembuh. Kerana apa, didalam waktu 1 hingga 2 minggu proses penyembuhan luka pembedahan tubuh memerlukan nutrisi yang cukup untuk membantu tubuh memperbaiki jaringan yang terbuka itu. Protein dari ayam atau daging, albumin dari telur dan lain-lain.

Pokoknya pesakit pasca pembedahan harus makan semuanya tanpa memantang; yang penting makanan yang sihat. Bagi adik-adik yang baru bersunat, bagitau mak ayah atau nenek nanti kalau di suruh pantang, benda tu tak baik untuk kesihatan. Ibu-ibu yang baru melahirkan pun lepas bersalin makan je apa yang terlintas di hati, jangan tahut bentan atau apa. Kesian, dah la sakit, makan pun terhad. Seharusnya tengah sakit lah nak request makan macam-macam kan. =)

Oh ya, dah nak cuti sekolah kan tak lama lagi. Selamat bersunat ya adik-adik di luar sana.

P/s: waktu saya bersunat dulu selama 2 minggu makan ikan haruan masak singgam.tak sedap, masin. tapi saya tau mak ayah saya buat demi kesihatan saya. cuma mereka tak tahu je.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...