Recent Posts

Posts RSS

Indon; Hinaan atau Sekadar Panggilan Biasa

Di Malaysia perkataan "Indon" ini merupakan panggilan awam biasa yang merujuk kepada orang Indonesia. Perkataan ini adalah singkatan kepada Indonesia; dibuang esia supaya lebih pendek sebutannya. Namun begitu panggilan "Indon" ini kurang disenangi oleh masyarakat Indonesia terutama yang tinggal di negara Indonesia. Hal ini juga satu ketika dulu turut menjadi isu kontroversi hingga heboh di akhbar Indonesia hingga menjadi perhatian pihak kedutaan besar Indonesia ke Malaysia. 

Alasan orang di negara Indonesia adalah; panggilan itu negatif, menghina bangsa mereka dengan membawa erti babu (kuli, martabat rendah). Bagi mereka panggilan itu meremehkan maruah bangsa mereka berbanding dengan panggilan "Indo" dimana panggilan itu baru lah merujuk kepada bangsa mereka.

Saya sebagai warga Malaysia sebenarnya kurang bersetuju dengan pandangan sesetengah masyarakat di sana dengan isu ini. Saya tinggal di Indonesia hampir 6 tahun dan ramai pekerja Indonesia yang saya kenal bekerja di tempat ibu saya. Saya lihat panggilan Indon itu langsung tidak merujuk untuk merendahkan orang Indonesia. Panggilan itu hanya sebagai singkatan semata-mata sebagaimana orang Bangladesh yang dipanggil "Bangla".
Keratan akhbar Berita Harian yang menggunakan perkataan Indon yang menjadi isu dan tidak disenangi masyarakat Indonesia terutama yang tinggal di negara Indonesia hingga mendapat campur tangan pihak Kedutaan Indonesia. 
Mungkin persepsi itu timbul kerana kebanyakkan orang Indonesia di Malaysia merupakan tenaga buruh (2 juta TKI yang berdaftar, tidak termasuk yang haram) maka persepsi panggilan itu hanya untuk kuli. Rakyat Malaysia sifatnya suka memendekkan perkataan agar senang disebut, sama seperti orang Indonesia. Jadi gesaan masyarakat Indonesia untuk meminta ubah dari Indon kepada Indo tidak memberi banyak kesan kerana bagi orang Malaysia ia tetap perkataan yang sama. Bukan bertujuan menghina melainkan hanya sekadar panggilan singkatan biasa.

Semasa tinggal di Indonesia saya kerap menjaga pertuturan saya agar tidak terkeluar perkataan Indon demi menjaga hati teman-teman. Namun saya kerap bertemu orang Indonesia di sana yang pernah bekerja di Malaysia, mereka sendiri menggelar diri mereka Indon. "Saya menjadi TKI di sana 3 tahun bang, terus pas itu pulang ke Indon, kangen sama anak" begitu lah perbualan mereka.

Pandangan saya mungkin masyarakat di tanah Indonesia tidak faham isu ini sebab mereka tidak pernah tinggal di negara Malaysia. Tambahan isu ini dimainkan oleh media massa menjadikan kefahaman ini tidak disampaikan dengan benar. Budaya malas membaca hingga habis sesuatu berita pun menjadi faktor susah sangat orang disana mencerna sesuatu isu melibatkan Malaysia.

Jadi jika ada rakyat Indonesia yang membaca tulisan ini, suka untuk saya nyatakan bahawa kami rakyat Malaysia menggunakan perkataan Indon itu hanya sebagai singkatan semata-mata dan bukan lah untuk menghina kalian. Tidak pernah didalam kamus Malaysia perkataan Indon itu merujuk kepada babu. Mahu menggunakan Indon, Indo, Indonesia; ia adalah perkataan yang sama dan kita tetap saudara serumpun. Tidak ada gunanya kita saling bertikam lidah atas hal-hal yang sepele (kecil), masih banyak hal yang besar yang harus kita fikirkan untuk kemajuan bangsa dan negara masig-masing. 

DAMAI ITU INDAH

p/s: saya rindukan Jakarta. Di Jakarta walaupun traffic dan public transport nya sangat menyebalkan, tapi ada satu sisi kota itu sangat menyenangkan. 6 tahun yang indah dan pasti saya akan selalu berkunjung kesana.

56 comments:

Akmall Razlan said...

Iya la kan.. tapi kebanyakan filem dan sinetron dari Indonesia sendiri banyak menggunakan singkatan, contoh di dalam nama, tapi ini pulak camni, entahlah..

Lokman Hakim said...

yup even disana terlalu banyak singkatan/akronim dlm bhsa pasar.sbg contoh polri = polisi republik indonesiaa, polwan = polisi wanita, sevel = seven eleven, TKI = tenaga kerja indonesia, TKW = tenaga kerja wanita, malming = malam minggu, jabodetabek = jakarta bogor depok tanggerang bekasi, akper = akedemi perawat, ASI = air susu ibu. boleh lihat betapa banyak nya. ni pun sebahagian y terlintas di kepala.

kesimpulan dari post ni untuk mengatakan kita tidak berniat nak hina siapa2

Anonymous said...

Itu la...dlm crite indon senetron mereke suke gune singkatan contoh nye australia tpi disebut australi.....nma2 pelakon...tpi mreke sperti munafik...

Anonymous said...

Itu la...dlm crite indon senetron mereke suke gune singkatan contoh nye australia tpi disebut australi.....nma2 pelakon...tpi mreke sperti munafik...

Anonymous said...

Klw kta nk pggil 'indo' trasa jggl pulak bunyinya..""

Anonymous said...

Australi adlh bhs Indonesia bg Australia..bkn di singkat2kan.

Anonymous said...

Janggal bagi msyrkt Malaysia..namun sbnr nya lebih padan sekiranya disebut Indo... Di Indonesia sendiri rakyatnya memanggil diri mereka dgn gelaran org Indo..bkn orang Indon. Jd maklumlah kalau mereka kurang senang hati dgn statement INDON. X sedap bunyi nya. Stiap kali disebut di Malaysia dah sprt menghina negara Indonesia.. Maaf sebelumnya. Hny memberi pendapat..

Unknown said...

saya berkerja sendiri antara kerja yg saya buat adalah menulis surat 'Mudik lebaran' atau surat cuti untuk warga Indonesia. saya tahu hal 'Indon' ini tapi kadang2 orang indonesia pun mengelar diri mereka indon. sebagai contoh ada yg datang itu bermuka melayu. Jadi saya kata kepadanya. "saya ingat kamu orang Melayu..." dia ketawa dan berkata " Tak ada la. Saya Indon.." selamba aja dia berkata. sy pulak yg terkejut. bukan sorang dua, ramai yg seolah2 merasakan perkataan 'Indon' itu bukan hinaan oleh rakyat Malaysia dan mereka boleh menerimanya.

Syam said...

Ya kita org indonesia suka menyingkat.. tp singkatan indon sensiri tdk dikenal dan tdk disukai si indonesia.. apa org malaysia mau memaksakan supaya org indo suka dg panghilan yg mereka buat dan mereka peraepsikan sendiri? Kl memang begitu izin kan kami panggil kalian dg malon.. apapun itu artinya buat kami bs di artikan positif.. artinya malaysia maju malaysia berjaya dan hebat.. itu persepsi kami.. kalian ga perlu gusar. .

Syam

Syam said...

Org indo di malaysia menyesuaikan diri dg persepai kalian.. itu kan cara survive si negara orang lain.. tp kl anda paksakan sebutan itu.. itu sama saja kalian egois dan memaksakan kehendak.. sekarang sy tanya apa manfaatnya sebutan indon buat kalian? Ada ke? Kl tdk ada baiknya kalia aingkat lg dg indo.. krn itu lebih nyaman kami dengar.. membawa manfaat bahwa kalian tdk sedang mengejek kami.. bukankah kalian juga sering mengejek menggunakan kata indon?? ... kl kalian memang ga mau berubah ya sudah kami yg akan berubah memanggil kalian malon.. indon dan malon itu serumpun.. tp sering jadi musuh dalam selimut.. klaim sepihak sipadan ligitan, tamjung datok dlsb.. itu bermula persepai kalian pd kami yg tdk mengutamakan penghormatan tp penghinaan... oke trimakasih saudara serumpun silakan tetap dalam persepai kalian yg seperti katak dalam tempurung..

Syam

rizz861 said...

Munafik org indon t komen kat ats.cm syok sendiri.ingat malaysia xtau ke malon tu ape.indon xde maksud tp malon=mencuri.indon ni bukan nk belajar menerima.tu la bangsa indon ni xta belajar kesilapan sendiri.ingat lg sepupu ak pergi ke indonesia.dapat layanan cm kita y kuli die plak.dh la sombong.bl masa azan kat sana bukannya nak tutup lagu dangdut.kat tv indonesia jarang siarkn rancangan agama.malu negara ramai islam tp hati kpd tuhan xde.syam di atas.sila belajar menerima teguran orang ln.hidup ni bln seribu thn.lbh baik bertaubat

Anonymous said...

Munafik juga kl org malon anggap indon tu sebutan berefek positif.. tdk tau rizz ngarang dari mana malon sama dg maling??? Tdk ada dlm fikiran kami itu dua akata yg sama.. kl anda tidak uska sebutan malon hentikan juga panggilan indon.. selesailah sebagian masalah kita sebagai bangsa serumpun... trimaksih nasehatnya utk bertaubat.. smg sy n anda juga bertobat sebelum sekarat.. syam

Anonymous said...

bagi saya apa yg mayoritas jiran tidak suka jangan diperbuat dan jangan dilakukan, mungkin bagi orang malaysia perkataan indon tidak mengandung arti apa2 karena rakyat indo disana menyebut mereka indon, ya..karena mereka terdoktkrin oleh persepsi rakyat malaysia yg lama mengenali indon, tetapi bagi rakyat indonesia di indonesia??..jangan hanya diukur dari sepihak tetapi 2 pihak, jangan lukai perasaan jiran, apa susahnya menyebut indo, dan ini tugas kita bersama untuk mengingatkan dan membetulkan apa yg sudah menjadi kekeliruan.

kamu salah indonesia yg mayoritas muslim terbesar yang pernah ada di planet bumi ini, banyak rancangan2 agama di TV, siapa bilang jarang???kamu orang malaysia apa kamu tahu keadaan sebenar, apa kamu sudah tinggal di indo lebih dari 10 tahun?..jangan mengada2, dan jangan mengenarilasis segala sesuatu sebelum tahu fakta disebaliknya.. thanks

Unknown said...

Indonesia berasal dari kata Indo dan Nesos, Indonesia adalah satu kesatuan kata, tidak bisa di singkat Indon, kalaupun mau, disingkat aja dengan RI yang artinya Republic of Indonesia / Republik Indonesia.

Anonymous said...

begini broo, memang di indonesia banyak yang memakai kata singkatan , tapi kalau untuk nama sebuah NEGARA itu tidak boleh dipanggil singkat,,

Anonymous said...

panggilan singkatan 'indon' bukan menghina korang tapi nk singkat...benda bodoh poon nak marah kee dah la babi

dewi the little said...

hello Sir. I am Dewi from Indonesia.
It's nice article. I like it. Thank You.

mysmallgarden said...

Sebenarnya dalam Quran ada arahan supaya kita tidak memanggil saudara kita dengan panggilan yang tidak disukainya. Biarlah apa alasan kita, kalau saudara kita tak suka, hentikan dan panggil dengan panggilan yg dia suka. Susah sangat ke?

Aku pun membesar dengan memanggil orang Indonesia sebagai Indon, sebab itu yg aku selalu dengar dan tahu. Bila baca pendapat dari mereka, baru aku tahu mereka tak suka panggilan tu. Jadi aku berusaha untuk panggil mereka Indo walaupun terpaksa ingatkan diri berkali2 sebab lidah ringan aje nak sebut Indon.

Pencari Pengetahuan said...

@mysmallgarden, nah betul apa yg kau cakap saudaraku, alquran dan hadits mengajarkan seperti itu.

Bagaimana pula saudara malay yg lain x nak belajar dari quran dan hadits tentang tata krama memanggil saudaranya?

Cara memanggil saudara bukan dari kita yg menentukan, tetapi dari saudara itu senang dipanggil apa, dia yg menentukan bukan kita

Unknown said...

Kenapa Warga Indonesia tak suka dipanggil Indon? Kerana Warga Indonesia marah ketika Suporter Malaysia menyebut Indon = Indonesia Donkey. Disini kami marah, maka daripada itu lebih baik kami dipanggil orang Indonesia saja. Terima Kasih.

antihipokrit said...

Malon itu Apa?..Malay + INDON ya..wkaka..suka hati ngko la Labuu

antihipokrit said...

OK and understood

antihipokrit said...

OK and understood

antihipokrit said...

Malon itu Apa?..Malay + INDON ya..wkaka..suka hati ngko la Labuu

rindo said...

Malaysia babi

wishnugroho akbar said...
This comment has been removed by the author.
wishnugroho akbar said...

Artikel yang bagus. Saya dari Indonesia. Cuma ingin memberi sedikit saran kepada teman-teman di Malaysia. Ingatlah pribahasa "Di mana bumi dipijak di situlah langit dijunjung." Jadi, jika ingin menciptakan hubungan yang baik dan setara, maka turutlah dengan standar kesantunan masing-masing pihak. Sebutlah orang Indonesia sbg Indo, bukan Indon, sebagai wujud penghormatan kalian kepada kami. Begitupun kami, niscaya tak akan menyebut kalian sbg "Malon" yang bermakna negatif itu. Ini mungkin hanya masalah kecil bagi kalian di Malaysia. Tapi jika hal kecil saja kalian tak bisa atau tak mau bersikap saling menghormati, maka semakin sulitlah kita saling menghormati untuk hal yang lebih penting dari ini. By the way, aku suka dengan artikel ini. Salam persaudaraan dari Indonesia dan saya mohon maaf atas perkataan teman saya di atas yang sangat tidak sopan.. :)

Anonymous said...

Tapi saya rasa daripada disebut Indon, panggil atau sebut saja Indo. Karena semisal orang Indonesia tinggal di luar negara, mereka sebut sebagai Indo. Indo lebih wajar daripada Indon.
Sebenarnya saya juga tak tau kenapa kita disebut Indon, atau mungkin kepanjangan dari INDOnesia DONkey atau mungkin kata lain dari Indun?. Kalo bermakna negatif tentunya kami marah, hal wajar. Sama halnya jika kami sebut malaysian sebagai Malon kependekan dari MALaysia blo'on. Blo'on tuh kalo di Indonesia lebih daripada bodoh. Hal penywbutan seperti ini seharusnya di hindari satu sama lain, karena boleh jadi alat provokasi untuk negara negara indonesia dan malaysia. Tujuannya untuk memancing amarah masing masing negara.
Dan pula, di acara TV kami kurang acara agama, kami memang negara dengan mayorits mislim terbanyak dan juga malaysia. Akan tetapi kami tidak memiliki casino seperti di Genting malaysia, bukannya bermaksud provokasi, akan tetapi malaysia juga negara muslim, akan tetapi melegalkan casino. Kami negara muslim justru tak melegalkan casino. So the point is, kita harus saling toleransi satu sama lain. Jangan mau kita dipecah belah oleh elite politik yang punya tujuan tertentu. So, just call us Indo and we call you as Malay. I think that one is more acceptable than yoi call us Indon.
Kita bangsa Nusantara, ayo kita kembalikan kejayaan bangsa Nusantara

nusantara-nation.blogspot.com

Unknown said...

Indon ITU indon LA

Mieyababy99 said...

Indon setakat panggilan sgkatan shja

Mieyababy99 said...

Indon setakat panggilan sgkatan shja

Anita said...
This comment has been removed by the author.
Anita said...

Ass..saya sangat bersyukur kepada ALLAH karna atas kehendaknya yg telah mempertemukan saya dgn KI WARA dan atas bantuan KI WARA yg melalui jalan DANA GHAIB ini saya sekarang bisa sukses dan sudah mempunyai usaha sendiri,DANA yg di berikan KI WARA memang selalu tepat dan terbukti dan bagi anda yg ingin sukses seperti saya silahkan hubungi Beliau di 085-242-894-661 saya sih dulunya tidak percaya tp klau dipikir2 tidak ada salahnya juga saya coba mengikuti KI WARA dan ternyata ALHAMDULILLAH berhasil,,!saya mendapat 200 jta dan alhamdulillah dgn hasil kemenangan DANA GHAIB tsb sdah bsa membayar hutang'' saya dan bsa membuka usaha sendiri,,
jika anda ingin seperti saya silhkan hub:085-242-894-584 trimah kasih,,
slmat mencoba. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Unknown said...

Assalamu alaikum wr.wb.saya ingin mengucapkan banyak terima kasih kepada MBAH LIMPAH atas bantuan MBAH.kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan,dan berkat bantuan MBAH LIMPAH pula yang telah memberikan angka jitu kepada saya 4D SGP.dan alhamdulillah langsung tembus,sekali lagi makasih ya MBAH karna waktu itu saya cuma bermodalkan uang 200 ribu dan akhirnya saya menang,berkat angka ghoib hasil ritual MBAH LIMPAH saya sudah bisa buka usaha,yaitu butic pakaian impor dan toko sembako di depan rumah,kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari sebelumnya,bagi saudarah2 penggemar togel ingin menang seperti saya silahkan HUBUNGI MBAH LIMPAH di nomor hp: 085-312-407-999 dan ramalan MBAH memang memiliki ramalan ghoib yang dijamin 100% tembus,karna saya sudah membuktikannya selama 4X putaran menang..

Unknown said...

malaysia bangsat balik ke negara luh lagi

Unknown said...

sekadar pendapat aja... maksud INDON tu KULI BABU..kenapa di gabungkan di jadikan nama NEGARA, negara n bangsa lain suka menyebut singkatan nama tatapi engak tahu maksudnya.kalau negara MALAYSIA di letak nama MALANGSIA ..org luar akan menyebut singkatan MALANG..tatapi negara malaysia sudah kaji maksud malang tu..itu sebab nama negara di eja MALAYSIA. Jadi issue nya di sini negara indonesia silap letak nama sepatutnye INDOSIA...singkatan INDO..JADI tiada lagi timbul masalah terasa penghinaan itu jika di sebut singkatan nya

Anonymous said...

Rilek bro , tuan punya badan tak suka panggilan tu ...follow jer la. Better jauhkan penggunaan perkataan yang boleh menimbulkan provokasi ,peace from malaysia

Rudraksha Java said...

FYI Kami Bahasa Indonesia ada Grammmar atau tata bahasa jika kamu orang malaysia mau memendekkan ada aturannya Indonesia teridiri dari 2 suku kata Indo + Nesia
Indo Itu berarti Indus Nesia Bermakna Kepulauan artinya Kepulauan di lautan India

Jadi kami Di Indonesia Tidak kenal Istilah tata bahasa Indon + Esia itu tak bermakna apa -apa sama sekali.

KLINIK APOLLO said...

Anda Punya penyakit ? Anda ingin mendapat Informasi tentang keputihan ? Wasir , kencing Nanah , Gonore?? Konsultasi Dokter secara online Gratis (PMS) www.m.klinikapollo.com jangan lupa kunbal gan

Unknown said...

SALAM KENAL SEMUA,SAYA PAK AGUS TONO DARI MALAYSIA
CERITA YANG BENAR BENAR TERJADI (ASLI) BUKAN REKAYASAH!!!

TERIMA KASIH BANYAK MBAH SERO SUDAH 3 TAHUN SAYA MENDERITA DI MALAYSIA KERJAAN SAYA CUMA MENOMBAK KELAPA SAWIT PENDAPATAN TIDAK SEBERAPA SEDANKAN SEWAH KONTRAKAN RUMAH 700 RIBU PERBULAN TAPI SETELAH SAYA DAPAT NOMOR MBAH DI INTERNET SAYA COBA-COBA HUBUNG KARNA DI MALAYSIA ADA PEMASANGAN TOGEL JADI SAYA MINTA BANTUAN ANGKA GHOIB DAN ALHAMDULILLAH ANGKA YANG DIBERIKAN MBAH SERO LANSUNG TOTO 6D BENAR-BENAR 100% TERBUKTI TEMBUS SEKALI LAGI TERIMA KASIH BANYAK MBAH SERO RENCANA MAU PULANG KE INDO BUKA USAHA INI SEMUA BERKAT BANTUAN ANGKA GHOIB MBAH SERO BAGI ANDA YANG INGIN MERUBAH NASIB SEPERTI SAYA HUBUNGI MBAH SERO
DI NOMOR (_082_370_357_999_) TERIMA KASIH
INI KISAH NYATA DARI SAYA..

inandiras said...

Btul, saya pun selaku orang indonesia tersinggung bila disebut indon.. tp lama2 sy berpikir, mereka sebut indon tujuannya ngeledek atau cuma singkatan je, akhirnya sy telusuri...
Anyway,, jangan cakap Anda yg tulis buku "simulasi" daripada penerbit x tu ke? Sy suka kali buku novel tu, sy beli ketika sy pergi ke malaysia dahulu..tak sangka pabila anda org yg sama dgn penulis "simulasi" tu... (0.o)

Unknown said...

Hehehe... warga indon lebih suka dipanggil.INDO.
Maksudnya lebih 'keren' setahu aku indo peranakan BULE ngan pribumi indone. Kulit putih.., hidung mancung.., kombinasi dua bangsa... tapi itu bilangannya sangat sedikit dibanding yang kerinting, ireng serta pesek. Jangan memaksa diri jadi "BLASTERAN" Hahaha....

Anonymous said...

Indon pun bahasa Malaysia until Indonesia

Anonymous said...

Indon pun bahasa Malaysia untuk Indonesia

Anonymous said...

orang Singapura panggil Indon diorang sangat suka dan bangga tak marah pun maklumlah Singapura sepatutnya gabung NKRI@Nusa Kera Rep.Indon

Anonymous said...

akhbar Singapura diorang tulis Indon merujuk Indonesia dari dulu sampai sekarang.ni kes terlebih obses dengan Singapura.Bentuk geo Singapura dan Semenanjung pun jadi bahan jelous maklumlah pulau2 NKRI semprot sana sini..NKRI@Najis kera republik indon

Anonymous said...

Indon babi

Anonymous said...

buat sesiapa saja warga indonesia yang membaca komen ini. tolong jangan gelarkan kami orang malaysia sebagai "malay". kami tak gemar panggilan itu. mungkin menurut kamu "malay" itu hanya singkatan daripada malaysia. tapi kami memahami "malay" sebagai bangsa melayu. kami tak suka dipanggil dengan gelaran bangsa kami. ianya sesuatu yang tidak mesra pada kami. lagipun di malaysia ada bangsa lain selain melayu. maka gelaran "malay" boleh mengelirukan. kamu mungkin ingin memaksudkan "malaysia" dengan gelaran itu. tapi gelaran itu mengelirukan dan mungkin tak sampai kepada bangsa2 lain di malaysia. cuma sampai kepada bangsa melayu saja. sekian terima kasih.

Anonymous said...

faktor ingin merebut Singapura dari Malaysia konfrantasi 1963-66 klu Singapura merdeka secara aman dari British sebelum join Malaysia tak pernah disebut pemberian,gratis,give away,hemah dsb

Sofia zaviralendra tjandra said...

Indonesia negara kucintaaaa😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘

Unknown said...

Malon ni apa weh?

Malaysia ejek guna kata indon? Kalau dh ejek, apa apa kata pun jadi je.. Kalau 'indon' maksudnya apa di Indonesia? Kalau di Malaysia, singkat dari 'Indonesia'.

Apa singkat kata Malaysia, jadi Malon di Indonesia? Ape ke buruk benar.. Tak kreatif langsung

Unknown said...

Kamu seperti bilang indon itu ada sisi negatif? Jadi apa maksud indon di Indonesia?

Unknown said...

Infon = kuli babu? Jangan sembang kuat la weh.. Bagi sini link kamus bahasa Indonesia yang tulis Indon = kuli Babu.

Setakat sembang berdegar degar, main suka hati tulis je.

Apa kena mengena dengan kata Malang? Tolong jadi bijak. Ini masalah kalau ke SMA cuma sampe pintu gerbang.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Kami tidak pernah mengenal atau mengerti kata 'Malay'. Itu kata kata dari British penjajah. Kami mahu di kenal sebagai Melayu. Malay tidak ada ertinya di sisi kami.

Sukarkah untuk memanggil Melayu?

Suhaimi said...

Org brunei pun ade juga yg panggil indon tp xkena kecam pun. Ala,ini semua politik saja.. sengaja cari point utk berbalah. Org indonesia biasalah. A.k.a nort korea buat asia tenggara

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...