Recent Posts

Posts RSS

Antibiotik, Perlu atau Hindari?

Antibiotik merupakan ubat yang sinonim dengan masyarakat kita dan selalu di bekalkan jika berubat ke hospital atau klinik. Dan sekarang, Kementerian Kesihatan Malaysia giat mengadakan promosi kesihatan mengenai kesedaran penggunaan antibiotik dalam masyarakat. Jadi kenapa antibiotik yang ditekankan kementerian, bukan ubat lain?

APA ITU ANTIBIOTIK?
Antibiotik adalah ubat yang berfungsi untuk membunuh kuman (bakteria) yang menjangkiti tubuh badan manusia. Bakteria sememangnya ada pada tubuh manusia (bakteria baik) tetapi yang menyebabkan tubuh jatuh sakit adalah bakteria jahat. Jadi antibiotik bertugas untuk membunuh bakteria jahat tersebut.

Secara ringkas sejarah antibiotik mula ditemukan oleh Alexander Fleming pada tahun 1928 yang mengubah dunia perubatan. Dengan penemuan aontibiotik itu juga membantu menurunkan kadar kematian ibu hamil yang diakibatkan oleh jangkitan pasca bersalin dimana pada ketika itu kadar kematian ibu melahirkan adalah 26.3% menjadi 8%.
Prontosil, antara antibiotik paling awal dikomersilkan didunia yang duguna secara meluas didalam bidang kebidanan dan pembedahan

BILAKAH ANTIBIOTIK DIAMBIL?
Antibiotik diambil bila ada tanda jangkitan bakteria pada tubuh seperti demam. Demam atau suhu tubuh diatas 38°C merupakan tanda adanya jangkitan bakteria dan ketika itu badan kita sedang berusaha membunuh bakteria jahat itu (suhu badan yang tinggi membuatkan bakteria tidak aktif lalu memudahkan sistem pertahanan tubuh memusnahkan ia). 

JADI SETIAP KALI DEMAM PERLU AMBIL ANTIBIOTIK?
Tidak semestinya. Selain bakteria jahat, jangkitan virus juga boleh menyebabkan badan demam. Virus tidak akan mati dengan ubat antibiotik. Demam yang diakibatkan oleh virus selalunya adalah demam yang tinggi tetapi cepat sembuh. Sebagai contoh rhinopharyngitis (demam + selsema + sakit tekak = diakibatkan cuaca panas/perubahan cuaca). Jadi hanya sakit akibat jangkitan bakteria sahaja perlu pengambilan antibiotik.

BAGAIMANA SAYA MAHU TAHU IA JANGKITAN BAKTERIA ATAU BUKAN?
Dunia jangkitan ini terlalu luas. Untuk mengetahui penyebabnya, ia mempunyai seni perubatan tersendiri selain dibantu dengan pemeriksaan yang bersesuaian. Anda dinasihatkan untuk bertemu dengan doktor untuk melihat gejala sakit anda untuk menentukan punca penyebabnya supaya tidak terjadi kesalahan.

ANTIBIOTIK APA SAHAJA YANG PERLU SAYA AMBIL JIKA SAKIT?
Antibiotik itu terdiri dari banyak jenis dan keluarga bersesuaian dengan jenis bakteria yang ingin dibunuh. Sekali lagi, pemberian jenis antibiotik itu mempunyai seni perubatan tersendiri. Kerana itu antibiotik perlu diambil atas nasihat doktor. Antibiotik bukan seperti paracetamol/panadol yang boleh dibeli dimana-mana dan boleh dimakan bila-bila sahaja.

JIKA IA DIAMBIL TANPA NASIHAT DOKTOR, ADAKAH IA BAHAYA?
Ya, ia sangat bahaya. Dan akan mempengaruhi keadaan kesihatan anda untuk masa-masa mendatang.

KENAPA?
Bakteria adalah hidupan sama seperti kita. Ia mempunyai kebolehan untuk menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling untuk kelangsungan hidupnya. Jika antibiotik diambil bila keadaan tidak perlu, bakteria itu mampu mengenal "pembunuh" nya itu lalu merubah DNA nya sedikit demi sedikit untuk mengelakkan ia dibunuh. Lama-kelamaan antibiotik yang seharusnya mampu membunuh bakteria tersebut sudah tidak mampu lagi bekerja kerana evolusi bakteri tersebut. Fenomena ini dipanggil resistens. Resistens inilah yang paling ditakuti oleh pengamal perubatan seluruh dunia.

JADI APA KESAN SAMPINGAN RESISTEN?
Bila bakteria itu sudah resisten, maka antibiotik yang diambil sebelumnya sudah tidak mujarab lagi. Jadi doktor terpaksa memberi antibiotik yang lebih tinggi level nya, yang secara jelas ia lebih mahal, tidak banyak, dan digunakan untuk penyakit tertentu yang merbahaya. Ada antibiotik yang berharga hampir RM1000/botol! Bila yang setingkat ini juga telah resisten, anda berisiko untuk tidak mempunyai antibiotik lagi yang mampu membunuh bakteria itu. Anda harus menunggu jika ada saintis menemukan antibiotik baru yang tidak tahu bila. Anda mahu?

KALAU BEGITU, SAYA TAKUT LAH AMBIL ANTIBIOTIK?
Anda tidak perlu takut untuk ambil antibiotik jika ia adalah atas nasihat doktor kerana ia perlu dan wajib untuk membunuh jangkitan tersebut. Jangkitan bakteria yang tidak diubati boleh mendatangkan komplikasi malah kematian. Yang harus ditakuti adalah pengambilan sendiri tanpa nasihat doktor atau yang pakar.

KESIMPULAN NYA ADALAH?
Antibiotik itu perlu dan ambillah ia atas nasihat doktor. Hindari pengambilan diluar nasihat doktor atau yang pakar. Patuh atas arahan yang diberikan. Habiskan jika diminta untuk dihabiskan, ambil sesuai dosis yang dinyatakan. Sekali lagi, antibiotik perlu dimabil atas nasihat doktor. Kita lebih bijak dari bakteria jadi jangan sampai kita dipermainkan oleh bakteria.

Marilah kita bersama-sama berganding bahu menentang resistens antibiotik demi kesejahteraan bangsa
p/s: saya takut bila mengenangkan situasi penggunaan antibiotik di Indonesia. Penggunaan ciprofloxacin dah di jadikan antibiotik biasa sehari-harian. Jarang sangat saya jumpa prescription amoxycilin. Bila dilakukan culture & resistant test pada banyak pesakit, selalunya hanya tinggal 2,3 jenis antibiotik sahaja yang belum resisten dari 3 helai lab report tersebut.

1 comments:

PAK WISNU SURABAYA said...

Assalamu alaikum wr.wb.saya ingin mengucapkan banyak terima kasih kepada MBAH LIMPAH atas bantuan MBAH.kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan,dan berkat bantuan MBAH LIMPAH pula yang telah memberikan angka jitu kepada saya 4D SGP.dan alhamdulillah langsung tembus,sekali lagi makasih ya MBAH karna waktu itu saya cuma bermodalkan uang 200 ribu dan akhirnya saya menang,berkat angka ghoib hasil ritual MBAH LIMPAH saya sudah bisa buka usaha,yaitu butic pakaian impor dan toko sembako di depan rumah,kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari sebelumnya,bagi saudarah2 penggemar togel ingin menang seperti saya silahkan HUBUNGI MBAH LIMPAH di nomor hp: 085-312-407-999 dan ramalan MBAH memang memiliki ramalan ghoib yang dijamin 100% tembus,karna saya sudah membuktikannya selama 4X putaran menang..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...