Recent Posts

Posts RSS

Pulanglah Kita Kembali

Yeah, minggu exam menjelma lagi menandakan bermula lagi episod rutin bebudak medic Ukrida untuk bergelumam dengan buku 25 jam sehari semalam. Meja study menjadi kawasan paling sibuk sesibuk kaunter cashier Carrefour di hujung minggu dan bilik menjadi tunggang langgang seperti baru selesai perang dunia ke-3. Tak ketinggalan pergerakkan update post Facebook dari bebudak Ukrida menjadi sangat perlahan dan hampir 80% tidak online! Hebat sungguh kuasa exam.

Walaupun begitu, sesibuk manapun kita belajar, jangan sesekali lupakan amanat Allah yang telah disampaikan melalui kekasihNya. Ibadat jangan sesekali disambil lewakan apatah lagi diabaikan. Sebanyak manapun kita belajar, secerdik manapun kita jika Allah tak redha dengan kita, nauzubillah. "Ya Allah jauhikan lah kami dari kemurkaanMu." Dah puas berusaha tu, mintalah pada Allah segala keputusan yang terbaik untuk diri kita, kerna hanya Dia yang tahu apa yang terbaik untuk kita. Mohon pada Allah agar diredhakan segala ilmu itu dan digunakan ke jalanNya.


Ya Allah
HambaMu ini semakin jauh denganMu
HambaMu ini semakin lalai dengan perintahMu
HambaMu ini semakin hilang rasa nikmat padaMu
yang tenggelam dengan kebebasan dunia
Aku rindu waktu-waktu itu
Waktu aku merintih padaMu
Waktu titisan berderai kerna takut padaMu
Waktu aku bersendirian bersamaMu
Tika dahiku sujud serendah-rendahnya buatMu
Lancar lidahku memuji, memohon padaMu

Aku sungguh rindu tika itu
Aku sungguh sayang saat itu
Kembalikanlah ya Allah nikmat itu
Aku takut tidak mampu merasainya lagi
Aku takut mati dalam kekufuran padaMu
Bersihkanlah hatiku
Terimalah taubatku
Kurniakan Taufik dan HidayahMu
Hambamu ini terlalu merinduiMu


Sebuah lagu dari Raihan yang indah bait-baitnya:

Kita Hamba

Kita adalah hamba yang dihidupkan buat sementara
Kita adalah insan yang hakikatnya adalah hamba
Tapi mengapa sering kita tangguhkan perintah waktu untuk menyembahnya
Tapi mengapa kita selalu leka dengan kewajipan sebagai hamba

Sedangkan Tuhan tak pernah lupa untuk mencurahkan segala nikmatnya
Bahkan Tuhan Maha pengampun di atas segala dosa yang dilakukan
Bagi mereka yang insaf dan mahu bertaubat

Bangunlah di tengah malam
Untuk bermunajat merintih kepadaNya
Pohonlah kasih sayangNya agar selamat dunia dan akhirat
Bagi mereka yang insaf dan mahu bertaubat

p/s : all the best utuk semua teman-teman dan jangan lupa ibadah kita. andai aku ada salah, lagha, tegur-tegurlah. Itulah sebaik-baik teman...=)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...