Recent Posts

Posts RSS

Anatomi : Vaskularisasi Jantung

Letih dah aku ngadap kitab a.k.a. novel anatomi ni. So, aku nak post skit apa yang aku dah belajar ni. Saje-saje je, moga kuat sikit lekat dalam otak aku ni. So, jom kita bace rumusan ini...

Jantung merupakan jaringan otot yang juga memerlukan pendarahan seperti jaringan lain~dipanggil arteri coronari. Arteri coronari berasal dari aorta ascenden, merupakan percabangan kecil setelah valvula semilunaris aorta ascenden. Terdapat 2 percababangan arteri coronari:
  • Arteri Coronari Dextra
  • Arteri Coronari Sinistra
Arteri coronari dextra pula akan mempercabangkan 2 percabangan ;
  • Ramus Interventrikularis Posterior Arteri Coronari Dextra
  • Ramus Marginalis Arteri Coronari Dextra

Ramus Interventrikularis Posterior Arteri Coronaris Dextra
berjalan ke dextra lalu membelok ke posterior dan berjalan ke arah sinistra lalu terus melalui sulcus interventrikularis posterior ke arah inferior menuju ke apex cordis. memperdarahi kedua-dua ventrikel

Ramus Marginalis Arteri Coronaris Dextra
menuju margo dextra seterusnya ke margo acutus lalu ke arah apex-facies posterior ventrikel dextra. ramus ini memperdarahi bahagian depan dan belakang ventrikel dextra dan juga atrium dextra serta vena cava superior (hampir dengan nodus SA)

Arteri coronari sinistra juga akan mempercabangkan 2 cabang :
  • Ramus Interventrikularis Anterior Arteri Coronaris Sinistra
  • Ramus Circumflexa Arteri Coronaris Sinistra

Ramus Interventrikularis Anterior Arteri Coronaris Sinistra
sama seperti ramus interventrikularis posterior a. coronaris dextra, cuma ia dibahagian hadapan. Ia berjalan ke arah incisura apicis cordis melalui sulcus interventrikularis anterior. di apex cordis, ia akan beranastomosis dengan ramus interventrikularis posterior a. coronaris dextra. Memperdarahi kedua-dua ventrikel.

Ramus Circumflexa Arteri Coronaris Sinistra
berjalan ke facies posterior hingga sulcus interventrikularis posterior. memberi pendarahan kepada ventrikel sinistra dan atrium sinistra.


Argggghhh...ni baru 5% dari semua nota Anatomi Cardiovascular yang aku kena bace sambil menghapal ni! Pagi besok exam teori anatomi akan menjelma dan seperti biasa akan disudahi dengan keluhan serta carutan dari semua student. Yang aku post kat atas ni kalau keluar exam pun paling banyak satu soklan je. Aduih, nota Dr Kindangen tak bace lagi. Ya Allah, semoga aku dipermudahkan, dilapangkan hati serta diberkati segala ilmu yang aku belajar selama ni. Bagi teman-teman sekalian, selamat menjawab anatomi esok dengan girangnya. All the best!

6 comments:

Redz da Tsar said...

huh... pelik la bahasa... Huhu.... Sinistra tue ape? Left coronary artery ker? Kalu fossa lunatae or fossa ovalis dipanggil ape? Macam otot Levator Labii Superioris Alarque Nasi (aku pon dah lupe camne eja) tue amenda dalam Indon?

Lokman Hakim said...

hahhaha..kami pkai istilah latin, bukan inggeris. sinistra tu left la. kalau fossa lunatae jadi fossa lunatum. fossa ovalis tetap fossa ovalis.hahahha....lbh kurang je sbenonye ngan inggeris. bahase penghantar ktrg adalah BI (bahasa indonesia).hahahhaa

Lokman Hakim said...

aku dah kabo dah..dalam banyak2 penerangan kat atas ni, satu soklan je klua...hahahha

Redz da Tsar said...

hahaha... Latin bebenor ek... ENglish pon cilok latin gak...Hehe... Berselirat kepala bace latin n greek

Lokman Hakim said...

hahaha...tau xpe, kalau nak translate buku Natter tu, kne mikir gak.hahaha...tp stkt ni xjd mslah lg la.....

ila_^^ said...

huhu..cari2 pasal jantung nk buat makalah, keluar blog ni plop~

teruskan menulis=D

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...