Recent Posts

Posts RSS

Selamat Pulang Semua

Esok dah Jumaat. kalau ikut kalender, Ahad raya, maka tinggal la lagi 2 hari puase. Kejap je dah sebulan kite puase. Esok pun semua sekolah kat Malaysia dah mula cuti.

Dan macam biasa, mulanya cuti sekolah petanda bagi mulanya aktiviti pulang ke kampung. Esok petang kita dapat lihat lebuhraya akan mula sesak disebabkan nak balik raya. Kebetulan pekerje kerajaan cuti Sabtu, dapat lak cuti peristiwa hari Isnin. Maka beraya sakan la mereka di kampung.

Dan semua student2 universiti, kolej pun turut sama memeriahkan stesen-stesen bas mahupun keretapi dan sedikit sebanyak airport untuk pulang ke kampung. ada yang dah cuti seminggu lalu, dan ade gak yang baru nak cuti esok. Takpe la, janji cuti kan.

Dalam sibuk bergembira merancang pulang beraya, masih ramai insan yang tidak dapat bercuti, tepaksa bekerja hari raya pertama. Abang-abang polis, askar, budak pam minyak, juru tol.Nak buat camne, redha jela ye. Dan tidak dilupakan teman2 student oversea macam Amerika, UK, Mesir, Jordan, India, Australia, New Zealand, Jepun, Indonesia yang juga melepas sekali lagi nak balik beraye, raya jela kat perantauan. Bukan selalu, nanti tak merasa dah. Takpe, raye sehari je. Taun depan kita balik!

Paling penting, bagi mereka yang akan memulakan perjalanan pulang esok petang, atau malamnya, rancanglah perjalanan sebaiknya. Jangan lupa servis kereta dulu, kemas barang awal-awal, cek tangki air kereta. Yang bawak moto jangan lupa tuka minyak hitam, bawak spare pam ngan tiub, jangan merempit. Biar kita lambat sampai, asalkan selamat. Jangan tak sampai terus sudah.

Semoga perjalanan anda semua selamat dan lancar. Berdoalah kepada Allah moga dipermudahkan segala urusan. Manfaatkan Aidil Fitri ini untuk berkumpul bersama seluruh keluarga. SELAMAT PULANG SEMUA!

ps: kepada semua bebudak rumah aku, jangan lupe bawak balik kuih raye ke aku. Lemang ke, rendang ke. Sian ke kitorang ni

2 comments:

dan said...

loh, kok kamu nggak bisa pulang? masa sich?! huhu...selamat ari raya maaf zahir batin la..takpe.. lho bisa aja pulang next year..kan?

:)

Lokman Hakim said...

to dan~hahaha...saja gue ngak pulang sih.udah pulang 2 mgu lalu.hahaha..taun dpn insyaAllah ak blk raye..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...