Recent Posts

Posts RSS

Telemovie Hari Guru

Setiap 16 Mei, guru-guru di Malaysia akan menyambut sambutan Hari Guru. Walaupun tiada cuti diperuntukkan pada hari tersebut tetapi seringnya pada hari tersebut tiada sesi pembelajaran dan digantikan dengan acara sambutan hari tersebut.

Di sebalik sambutan hari guru ini, terdapat satu kenangan yang saya rasa tidak akan luput terutama pada pelajar lelaki tingkatan 5 SMKA TAHAP tahun 2006 dan mungkin juga sebahagian guru yang terlibat pada hari itu. Semuanya berlaku 5 tahun yang lalu.

Siapa ingat cerita Namun Ku Punya Hati, kisah cikgu Samad dengan Majid? Yang sekolah TAHAP mesti ingat. Kalau tak ingat cuba tengok sikit sedutan filem tersebut;


So, jom kita flashback sikit kisah kita ni.

Alkisahnya, di sekolah kami setiap kali sambutan hari guru setiap batch akan diminta menyediakan satu persembahan pentas. Terpulang persembahan apa bergantung kepada kreativiti masing-masing. Pada tahun-tahun sebelumnya, batch kami membuat persebahan pentomin namun memandangkan itu tahun terakhir kami di sekolah kami memikirkan untuk membuat satu kelainan yang tidak pernah lagi dibuat mana-mana batch.

Idea persembahan ini timbul ketika kami menghadiri kem di UiTM Jengka. Kawan saya Thaqif mencadangkan untuk membuat filem pendek lalu kami pun merangka lah jalan cerita yang dirasakan sesuai. Saya pun pergi jumpa cikgu Nawawi di bilik server nak tahu tajuk lagu tersebut. Lalu bermulalah siri penggambaran.

Filem pendek ini melibatkan semua pelajar lelaki form 5 waktu tu dan dibantu abang Zainol. Abang Zainol ni x-tahap juga tapi sedang menjadi guru ganti sementara di sekolah. Jadi dengan bantuan beliau bolehlah kami menggunakan laptop, camcorder, van, motor dan bilik dia sebagai markas. Penggambaran mengambil masa hanya sekitar 3 hari dan dilakukan sekitar kawasan sekolah. Dan salah satu kejadian warden pelik kami mengusung tilam asrama ke kawasan sekolah, Beliau nak tengok apa yang berlaku tetapi dihalang kami. Kami kata rahsia ustaz, nanti ustaz tahu. selamat petang tu ustaz Hadzri sporting lalu dia tersenyum lalu beredar.

Filem ini mengkisahkan seorang pelajar yang bermasalah mempunyai konflik di sekolahnya. Dia dibenci oleh kawan-kawan termasuk cikgunya. Tetapi.....tetapi apa? Kalau nak tahu, jom tengok cerita ni dulu. Ada 7 part saya pecahkan. Jom tengok kawan-kawan.








Cerita ni tidaklah bagus atau berkualiti mana. Tetapi sekurang-kurangnya ia berjaya menyentuh hati cikgu-cikgu, pelajar-pelajar semasa tayangan tersebut. Mungkin masih ada cikgu yang ingat dengan cerita ini. Dan kami yang terlibat didalam pembikinan pasti tidak akan melupakan ia.

Sekali lagi saya siarkan cerita ini sempena hari guru. Terima kasih kepada semua guru-guru di dunia yang mendidik anak bangsa yang bakal mencorak masa depan negara. Tanpa guru tiada doktor, tanpa guru tiada arkitek tanpa guru tiada jurutera. Semoga ukhuah kita sesama pelajar dan guru sentiasa terjalin, InsyaAllah.

SELAMAT HARI GURU

P/s: Teringat dengan anak cikgu Shuha. Dia taknak tengok VCD Power Rangers tapi nak tengok cerita ni je sampai kena sorok CD cerita ni. Lepas tu cerita kita ni siap ditayangkan kat satu sekolah kat Temerloh lagi. Nak tengok part saya berlakon kat last-last. Saya pengarah tapi nak juga masuk dalam cerita, Tak aci la.haha...

2 comments:

~Effa~ said...

best cite ni..kredit to En.Pengarah..hehe~
CD masih dlm simpanan akk..kalu rindu sek mmg akk tgk cite ni..waaa..rindu same Tahap..ngee~

Lokman Hakim said...

En.Pengarah? siape ye.haha....thanks kak efa
mmg kalau rindu2 kat Tahap sy tgk cite ni.rindu zmn muda2.eh, gane akak dpt CD ni.cite ni bukan ke akak dah hbs skolah ke

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...