Recent Posts

Posts RSS

Budaya Ucapan Salam di Sekolah

"Banguuuuuun.....Seeelamat pagi cikgu
ucap Ehsan a.k.a Intan Payung selaku ketua kelas ketika cikgu masuk kelas didalam siri popular Upin & Ipin.

Budaya yang berlaku di Malaysia dan saya kira turut berlaku di banyak negara seluruh dunia. Tapi kadang-kadang terlintas di benak, kenapa perlu murid yang memberi ucapan salam kepada cikgu yang masuk kelas, padahal kalau ikut logik cikgu lah yang perlu ucap salam. Ibarat jiran datang rumah saya, dia masuk rumah then saya yang ucap Assalamualaikum Mamat. Kan pelik.

Ya, dalam kes murid memberi salam kepada guru mungkin sebagai tanda hormat kepada kepada pendidik. Dan saya tak kata ia perkara yang salah. Ingat, memberi salam hukumnya sunat, maka nak ucap dapat pahala, tak mau ucap tak dapat dosa. Dan perkara ini sebenarnya flexible. Tidak salah dan tidak menjatuhkan martabat sekiranya cikgu yang dulu memberi salam.

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang yang muda hendaklah memberi salam kepada orang yang tua. Orang yang berjalan hendaklah memberi salam kepada orang yang duduk. Orang yang sedikit memberi salam kepada orang yang lebih ramai."
(Shahih Bukhari, volume 8, buku 74, nombor 250)

Tujuan tulisan saya bukan untuk condemn apa yang berlaku di dalam kelas di tanah air. Sesungguhnya dah bagus sangat tu budaya cikgu masuk kelas dimulai dengan ucapan kesejahteraan. Cuma saya lihat lagi cool kalau seseorang cikgu tu masuk kelas; anak murid nak bangun dia suruh duduk, tak payah bangun dan dia yang ucap dulu salam. Zaman saya sekolah dulu saya rasa cara tersebut sangat cool dan menunjukkan cikgu tersebut tidak mewujudkan jurang yang jauh antara murid dan cikgu. Automatic timbul rasa respect. Indah kan!

Wallahu a'lam


p/s: kawan-kawan diluar sana yang bakal menjadi cikgu, apa kata kita buat macam ni. selain mengikut adab-adab memberi salam berdasarkan hadith, dapat juga kita mendekatkan diri dengan anak murid. Lagipun umur kita tak jauh beza dengan murid-murid kita.

2 comments:

Nadhirah Ahmad said...

Ye same dgn skul sy. Cg yg bg salam

Lokman Hakim said...

hampir semua sekolah mcm tu.sy suka sorg ckgu sy ni.dah la ckgu plg senior lps tu stail xnk student bgn time ye msk.cool gile sy rase

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...