Recent Posts

Posts RSS

Benarkah Itu Cita-cita Kamu?


Berada di tahun pengajian ke-4 selalu membuatkan saya mengenang kembali saat-saat habis sekolah dan nak masuk pusat pengajian. Antara perkara yang saya selalu lontarkan kepada rakan kuliah, betul ke kamu nak jadi doktor? ambil medic ni memang sebab kamu nak sangat course ni? Dan jawapan yang saya terima jarang yang meng iya kan.

4 tahun dulu saya sendiri confius dengan masa depan saya, apa yang saya nak jadi akan datang. Masuk matrikulasi cita-cita lain, masuk universiti berubah lagi cita-cita. Masuk universiti lain berubah lagi cita-cita. Memudahkan kronologi, apa yang saya harapkan dalam diri tidak pernah tetap. Tidak tetap pendirian!

Salah kah tidak tetap pendirian? Bagi saya untuk sesetengah perkara tidak salah terutama didalam konteks yang dibicarakan sekarang, cita-cita. Ramai dari kita yang tidak dapat yang diinginkan. Adakah mendapat jurusan yang tidak sesuai dengan keinginan mematikan langkah kita untuk terus maju ke hadapan?

"Memancing mendapat ikan buntal tidak semestinya sia-sia kerana tidak boleh dimakan. Simpan lah kerana ia masih ada kegunaan yang boleh dimanfaatkan"

Pembuat rebab ikan buntal, Engkok Mat Joi, 65, ketika ditemui semasa Hari Kraf Kebangsaan baru-baru ini, menunjukkan alat muzik tradisional yang dihasilkannya sendiri (mStar Online, 14 Mac 2010)

Bersangka baik lah dengan apa yang Allah tetapkan. Tanamkan satu prinsip yang mudah, iatu follow the flow. Anda bercita-cita menjadi graphic designer tetapi mendapat tawaran medic. Teruskanlah tawaran tersebut. Nanti dah jadi doktor boleh buat kerja part time sebagai contoh buat ilustrasi-ilustrasi yang boleh dimuatkan didalam buku rujukan perubatan ataupun membuat advertisement berkaitan kesihatan masyarakat. Peluang jarang datang banyak kali. Manfaatkan yang ada di depan kita dahulu, baru lah difikirkan yang lain.

Khas untuk adik-adik SPM yang bakal menjadi mahasiswa tahun depan, menanam cita-cita dalam diri itu perlu. Namun jika tidak bernasib baik, jangan terlalu bersedih, teruskan sahaja apa yang anda terima. Anda belum melihat dunia yang sebenar kerana dunia ini luas, peluang itu sangat banyak. Ijazah A tidak semestinya membuatkan anda berjaya dan ijazah B tidak semestinya membuatkan anda gagal. Just follow the flow. Persaingan mendapat tempat di universiti sekarang sangat sengit.

Semoga berjaya didalam SPM semua! Motivasikan diri untuk layak ke menara gading. Welcome to varsity life!

p/s: saya sendiri pun dulu tak tahu apa cita-cita saya. Tulis artikel di paper kata nak jadi engineer, tup-tup bila artikel di publish saya tengah buat medic.lepas difikir-fikir memang banyak hikmah dengan 'jalan' yang Allah tetapkan ini. Dia tidak pernah lupa memberi kepada kita, hanya kita sahaja yang selalu lupa meminta.

2 comments:

Nadhirah Ahmad said...

cita-cita saya apa erk.. cm smpai skrg xde lg.. plus dorongan dad yg slalu motivate org keje krjaan takes a long to succeed.. apa nk jd dgn msa dpn sy.. tskk.. yg pasti kos sy ambil adlh kos yg sy minat (kecuali bab research)... hu3..

Mohammad Lokman Hakim said...

sy bukanlah xminat medic tp xlah terlalu obses dgn medic.entah,bila dpt offer just layankan sbb nk lari dr engineering.hehe...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...