Recent Posts

Posts RSS

Inspirasi: Kenapa Malas Menulis

Alhamdulillah setelah lebih kurang 20 bulan bertungkus lumus, berpindah randah ke satu pulau ke pulau lain, akhirnya selesai pun perjalanan clinical aku di bumi Indonesia. Balik ke rumah Jakarta terjumpa buku Dari Tangjung Malim ke KLCC, kompilasi posting blog saudara Firdaus Ahmad. Mostly aku baca banyak cerita hal hidupan harian dia je sepanjang 7 tahun berulang alik dari Tanjung Malim ke KLCC tempat kerja dia tapi boleh sampai keluarkan buku dan menjadi minat ramai orang. Dan aku salah seorang peminat buku dan blog dia.

Point yang aku nak bahas kat sini, kenapa penulis buku ni boleh tulis buku yang menarik walau hanya berbekalkan kisah ulang-alik kerja tambah pengalaman hidup dia, yang aku rasa itulah kehidupan normal macam orang biasa-biasa. Bagi aku bakat yang dia ada dalam penulisan, bagaimana dia boleh olah cerita biasa menjadi sedap dibaca. Bancuh kopi Kapal Api jadi kopi Starbuck. Dan satu lagi rajin; bila ada idea langsung terus buka blogger update cerita.

Dan persoalan nya, 20 minggu aku bertungkus lumus clinical ni, sebenarnya sangat amat terlalu sungguh banyak cerita menarik yang aku rasa kalau buat catatan atau diari boleh dapat 200 page. Tapi haram satu habuk pun takde aku tulis. Kenapa? Ya, mungkin penghalang utama di situ penyakit malas berhantu. Soal bakat menulis memang aku sangat kurang. Tapi benda ni boleh di asah dengan banyak menulis dan membaca. Ya, dasar pemalas berhantu tu lah.

Jadi statement nya disini, kalau pandai ambil dan gunakan peluang, insyaAllah banyak pulangannya. Memang malas tu penyakit dari zaman Aristotle lagi dan susah cari ubat dia. Jom cari ubat malas!

p/s: Alhamdulillah dah habis segala posting clinical. sekarang menunggu majlis angkat sumpah dokter (pelantikkan). terlalu banyak cerita suka duka. kalau flashback sebenarnya banyak sungguh adventure selama clinical posting ni. untuk waktu sekarang, enjoy the moment. 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...