Recent Posts

Posts RSS

Financial Crisis

Sekeping kertas mampu menimbulkan kerungsingan fikiran. Dengan sekeping kertas juga mampu membuatkan seorang tersenyum hingga ke telinga selama berhari-hari.

Ringgit, Rupiah, Dollar, Yen, Rupee, Bath dan lain-lain merupakan nama samaran bagi kertas ini. Hakikatnya kertas ini langsung tiada nilai yang pasti melainkan nilai diatas keyakinan sahaja. Dasar mainan kapitalis!

Saje je merepek. Sebenarnya nak cerita pelajar yang menerima scholar macam saya ni selalu menghadapi krisis kewangan dihujung-hujung bulan. Pada tarikh 22, 23 atau 24 masih boleh tersenyum kerana duit scholar baru masuk namun selang 2 minggu kemudian muka mula menunjukkan reaksi masam mencuka. Dan kadar kemasaman muka itu semakin hebat taktala memasuki minggu ke-4 lebih-lebih lagi andai tarikh scholar sepatutnya masuk itu jatuh pada hari cuti. Maka terpaksalah menanti 2 atau 3 hari untuk akaun bank terisi semula.

Sememangnya scholar tak cukup ke? Kalau dikira-kira, scholar yang diberi itu cukup, tapi adat lah student kadang-kala mahu juga bergembira. Bergembira juga memerlukan wang. Saya tidak mahu hanya duduk dirumah menghadap buku 24 jam, takut-takut nanti masuk hospital sakit mental.

Berjimat dan menabung? Ya, saya juga berjimat dan juga menabung tapi berapa sangatlah yang boleh disimpan tiap bulan. Bila simpanan dah banyak sikit, masa itu lah kena beli tiket flight balik Malaysia. Ada simpanan sikit kena bayar short sem. Ada simpanan lebih sikit kena bayar ini bayar itu lah. Kosong balik tabung.

Fakta yang anda perlu ketahui bahawa tingkat sara hidup di Jakarta lebih tinggi berbanding Kuala Lumpur dimana kos sara hidup di Jakarta berada di ranking 94 manakala di Kuala Lumpur 138. Buktinya di sini.

Bagi yang diluar sana yang tidak mendapat scholar, anda perlu tahu bahawa scholar yang diberi sememangnya cukup. Namun dengan pola kehidupan era ini, jumlah yang diberikan cukup-cukup. Cuma yang hairannya, rata-rata penduduk sekitar saya ini pendapatan bulanannya lebih rendah dari scholar bulanan kami tapi mereka masih boleh survive.

Pendek kata, bijaklah dalam menguruskan kewangan. Saya akui saya sedikit boros tapi tidak lah terlalu boros. Kadang-kadang je. Saya tidak tahu kawan-kawan saya mengalami nasib yang serupa atau tidak tapi saya yakin ramai yang bernasib seperti saya. Lepas ni makan nasi berlaukkan tempe sahaja lah. Balik Malaysia naik tongkang lepas tu belajar bersungguh-sungguh supaya tidak short sem.

p/s: tiap bulan je mesti krisis. bila la aku nak senang-lenang. macamana aku nak simpan duit buat belanja kahwin ni. alamatnya kena tunggu 2015 gak la kahwin ni.huhu...

1 comments:

Redz da Tsar said...

Aku sedang mengalami krisis kewangan... Tunggu hujung bulan je nie... haha...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...