Recent Posts

Posts RSS

Meneruskan yang Masih Tertangguh

Alhamdulillah, hari ini hari pertama kelas pada tahun 2011 setelah berlibur selama 2 minggu. Bagi teman-teman di Malaysia, minggu ini adalah minggu semester baru, mungkin sem 2, 4, 6, 8 atau 10. Saya masih di semester lama, masih berbaki sekitar 8 minggu pembelajaran sebelum semester break dan memulakan semester baru.

Dengan melangkahnya ke tahun pembelajaran baru, semoga kita memberi usaha yang terbaik. Hasil keputusan belakang cerita, yang penting usaha yang telah kita lakukan. Seperti kata-kata yang sering saya dengar dari beberapa orang;

"Result gempak di universiti tidak menjamin mutu kerja anda terbaik. Mereka yang handal bekerja seringnya datang dari golongan yang seimbang, tidak terlalu buruk dan tidak terlalu baik"

Ada benarnya kerana kebolehan seseorang itu bersosial sangat membantu didalam alam pasca universiti. Saya tidak tahu, hanya berdasarkan cerita pengalaman orang. Janganlah 24 jam menghadap buku, sesekali bergaullah dengan orang.

Maka dengan itu marilah kita menyeimbangkan hidup kita antara pelajaran, agama dan kehidupan. Janganlah kita menjadi doktor yang hanya 'bernyawa' di hospital, tapi jadilah doktor yang boleh menjadi imam, doktor yang boleh tolong memasak di kenduri kahwin orang, doktor yang menjadi contoh untuk masyarakat. InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...