Recent Posts

Posts RSS

Solimoes dan FirmanNya

"Dia membiarkan dua laut mengalir yang (kemudian) keduanya bertemu. Diantara keduanya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing-masing"
(Ar-Rahman 55; 19-20)

"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan); yang ini tawar dan segar dan yang lain sangat asin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang tidak tembus"
(Al-Furqan 25; 53)

Firman Allah dia atas seingat saya cukup sinonim dengan kisah penemuan sungai di dasar laut lalu penemunya seorang saintis dari Perancis memeluk Islam satu ketika dahulu. Namun pada posting kali ini saya ingin memperlihatkan satu lagi fenomena alam yang menunjukkan betapa agung dan besarnya mukjizat al-Quran.




THE MEETING OF 'WHITE' SOLIMOES RIVER & 'BLACK' RIO NEGRO RIVER, BRAZIL

Gambar yang ditunjukkan diatas merupakan satu fenomena alam yang sungguh ajaib yang berlaku di Sungai Amazon, Brazil. Apa yang kita lihat adalah terdapat 2 air yang berlainan warna pada satu sungai dan apa yang menariknya air tersebut tidak bercampur lalu membentuk satu sempadan 'khayalan'. Sungai ini terdiri dari sungai bewarna kecoklatan seperti sungai di Malaysia dan di sebelahnya sungai bewarna sedikit gelap.

Bagaimanakah fenomena ini berlaku? Sungai yang bewarna hitam terjadi akibat daripada humic acid yang terhasil dari penghuraian tidak sempurna (incomplete breakdown) phenol. Maka terjadilah warna sedemikian dengan kadar keasidan sungai yang sedikit tinggi. Kadar keasidan yang tinggi menyebabkan penduduk lebih memilih untuk tinggal di sisi bahagian sungai coklat berbanding sungai hitam.

Saya menonton di National Geography dan sememangnya air ini tidak bercampur melainkan terapung-apung sebelah-menyebelah di perbatasannya.


Gambaran lebih dekat fenomena sungai yang terpisah

Maha suci Allah, sungguh takjub saya ketika menonton di National Geography. Didalam al-Quran telah dicatatkan fenomena sedemikian. Kalau mahu dikatakan Quran adalah rekaan mustahil kerana letak Brazil dengan Tanah Arab sangat jauh dipisahkan oleh lautan Atlantik. Itulah keajaiban Quran! Cuma saya tidak tahu adakah firman yang saya tampilkan diatas berkaitan atau tidak dengan fenomena ini. Wallahu 'alam. Semoga bermanfaat.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...