Recent Posts

Posts RSS

Carpal Tunnel Syndrome

Carpal Turner Syndrome merupakan satu penyakit yang mengenai jari tangan dimana 3 jari (jari ibu, telunjuk, hantu) menjadi lemah, kaku, sakit, sukar memegang objek kecil dan rasa kesemutan (tingling). Bagaimanakah sindrom ini berlaku?
Gambaran anatomi tapak tangan kanan

Secara umumnya, 3 jari ini (jari ibu, telunjuk dan hantu) dipersarafi oleh Median Nerve (N. medianus). Saraf ini memasuki kawasan tangan melalui bawah Transverse Carpal Ligament dimana laluan ini juga dipanggil Carpal tunnel yang terletak di pergelangan tangan.

Carpal tunnel syndrome terjadi akibat saraf tersebut tertekan atau tersepit oleh Tranverse Carpal Ligament. Penekanan terhadap saraf ini mungkin terjadi akibat kecederaan pada pergelangan tangan, ataupun akibat dari penggunaan pergerakkan pergelangan tangan yang kuat dan sering.

Bahayakah sindrom ini? Jawapannya tidak. Cara mengubati sindrom ini sangat mudah iatu memastikan saraf yang tersepit itu tadi tidak lagi tersepit. Pengubatan sindrom ini boleh dilakukan di rumah ataupun dengan cara pembedahan. Sekiranya tidak diindikasikan untuk dibedah, cukup dengan pemakaian wrist splint sekitar 4 hingga 6 minggu untuk memastikan pergelangan tangan berada didalam keadaan rehat lalu melonggarkan tekanan saraf itu tadi.

Wrist splint untuk penderita Carpal Tunnel Syndrome

Sekiranya penggunaan wrist splint gagal dan pesakit perlu dibedah, pembedahan dilakukan dengan cara membuang ligamen yang menekan saraf itu bagi meluaskan lagi Carpal Tunnel tersebut.

Gambaran pembedahan Carpal Tunnel Syndrome

Sindrom ini tidak dikategorikan sebagai kes kecemasan dan hasil pengubatan sangat baik. Lebih ramai wanita yang mengalami sindrom ini berbanding lelaki dan seringnya berlaku pada wanita umur pertengahan. Pelbagai cara dapat dilakukan untuk mencegahnya seperti tidak melakukan pekerjaan yang terlalu berat yang boleh menyebabkan cedera pergelangan tangan.

3 comments:

Nadhirah Ahmad said...

Lepas ni perempuan tak payah masak, sebab bila masak, banyak guna tgn. nnti kna sidnrom ni plak. ha3

Ceiler Mun said...

aku setuju ngn nadhirah...org pompuan slalu kne sb slalu masak..jd nye pas ni org laki rjn2 la trn tlng bini..hahhahaa...nwy thnx lokman..like 2 read ur blog..:)

Unknown said...

suami saya kena nih.. dia tukang masak...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...