Recent Posts

Posts RSS

Malaysia, I'm Home

Alhamdulillah, setelah bersilat belajar selama 6 bulan akhirnya dapat juga saya balik ke Malaysia untuk bercuti seseminggu dua. Sungguh saya katakan belajar medic ini sangat meletihkan lagi-lagi dengan sistem universiti yang haru biru semester ni. Saya balik saya nak rehat puas-puas, qada balik tekanan 6 bulan yang lepas.

Gate D yang menyimpan pelbagai memori
Dalam banyak-banyak kali balik, inilah balik yang paling mencabar saya. Start dari rumah di Jakarta sampailah ke Jerantut satu-satu menda jadi. Kita bermula dari Jakarta. Flight saya pukul 6.25 pagi jadi saya kena ada di airport pukul 4.30. Dalam pukul 4, saya bertolak ke airport naik teksi seorang diri. Masuk dalam teksi saya cuba berborak dengan driver tapi saya tanya satu dia jawap satu. Lama-lama saya pun malas la nak berborak, boring.

Masuk je highway, driver tu tersengguk-sengguk. Aisehmen, jangan pakcik, saya taknak sampai Jerantut dalam kotak. So saya ajak la sekali lagi driver tu borak-borak biar dia hilang sikit mengantuk, tapi respon tetap sama-tanya sepatah jawap sepatah. Dari awal sampai ke airpot dia tersengguk-sengguk. Pertama kali dalam hidup saya pakai seatbelt belakang dengan kerelaan sendiri. Kalau lah terjadi apa-apa taklah teruk sangat dalam fikiran saya.

Alhamdulillah saya sampai dengan selamat ke airport. Pakcik tu pun baik gak kurangkan tambang teksi Rp 10,000 sebab saya takde duit kecil. Sampai terus saya check in, drop luggage, jalan-jalan kat kedai airport memandangkan lagi sejam gate nak tutup.

Tepat pukul 6.30 flight berlepas. Taknak tidur sebab takut terlepas pramugari jual makanan. Lapar gile sebab tak sempat sarapan kat airport. Cis, sandwich tuna AirAsia sejuk, tak sedap, roti keras. Menyesal bayar  Rp27,000. Tapi lapar punya pasal makan je lah.
Sesungguhnya ERL lebih best dari Busway
Sampai ke LCCT, ambil luggage terus beli tiket ERL KLIA Transit menuju ke KL Sentral. Saya tunggu la kat terminal 8 tempat saya tunggu shuttle KLIA Transit balik sebelum ni. Nak dekat sejam saya dengan uncle Cina ni tunggu shuttle unggu ni tapi sehabuk pun takde. Last-last uncle ni tanya orang bas sebelah rupanya shuttle tu ambil orang kat depan pintu domestic departure. Rugi sejam aku.

Sampai di Stesen Salak Tinggi, naik ERL ke KL Sentral. Tukar sim Celcom ke BlackBerry tapi dia tulis sim tak boleh pakai. Alahai, nak mesej orang pun tak boleh macam ni. Sampai di KL Central terus tanya orang kedai henpon dan orang tu kata BlackBerry saya dah lock balik semula. Kalau nak unlock dia minta RM100. Takpe la tokey, lain tempat la saya buat.

Lepas letak beg di Stesen Pekeliling, saya ke Plaza Lowyat sekejap nak tanya masalah BB ni. Jawapan yang sama iatu BB terlock semula. Penyelesaian adalah unlock dengan harga RM80. Terpaksa la sebab kalau dah balik Jerantut nak buat kat mana semua ni. Lepas sejam dia kata dah siap unlock tapi sim aku yang bermasalah. Pulak dah. Walaupun dia tunjuk kalau pakai sim lain boleh, saya takut je dia tak unlock kan sebab tau BB saya bukan ter lock melainkan sebab sim yang dah di blok. Tapi dah lepas, bayar je lah. Harap-harap dia unlock betul-betul la BB ni.

Lepas siap urusan di Lowyat, rushing ke Stesen pekeliling nak ambil bas ke Jerantut pukul 3. Masuk je bas, saya cucuk earphone terus terlelap disebabkan keletihan. Sedar-sedar ada seorang perempuan kejut saya dari belakang kata henpon saya jatuh. Dia kata tau tu henpon saya sebab earphone still bergayut lagi kat telinga saya. Betul jugak. Dan saya bantai bercakap omputih dengan dia sebab mamai ingatkan dalam flight lagi. Sebab dalam flight tadi saya borak dengan orang sebelah dan orang sebelah tu cakap omputih. Jadi follow je la orang tu.

3 jam dalam bas akhirnya sampai ke Jerantut. Muka dah tersenyum riang bila nampak bangunan sekolah Temin. Dan seperti biasa bas akan lalu dihadapan kawasan perumahan saya dan saya akan berhenti di tepi jalan sahaja. Saya pun cakap la ke driver bas mintak tolong berhenti di tepi jalan. Driver pun kata tak boleh. Saya cakap sebelum-sebelum ni boleh je. Dengan nada kurang hajar dia kata "orang cakap sekali je tak cakap lebih-lebih". Ayat ni lah yang menyakitkan hati saya. Cuba cakap baik-baik, orang pun tak marah. Saya cakap punya la lembut sebab nak minta tolong dia. Ini jawap macam tu. Untuk pengetahuan driver tu bergaduh dengan orang kaunter tiket masa di stesen bas Pekeliling. Terpaksa lah saya naik teksi dari bandar ke rumah saya. Saje je malas minta ayah saya ambilkan. Hilang feel balik kampung nanti.

Namun begitu saya dah sampai dengan selamat ke rumah. Rehat selama 3 minggu, ok la tu. Perjalanan seharian yang meletihkan.